Væggelus, insekticider og marsvin

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Maria Voigt »

Der er blevet konstateret væggelus på min kollegiegang og et af de værelser der skal under skadedyrsbekæmperens behandling er mit.
Jeg har en mistanke om, at lusene bider mine marsvin. Jeg har aldrig kunnet finde noget i pelsen på dem, men jeg vaskede dem i flea'n'tick shampoo for at være på den sikre side (Frontline syntes jeg var et for skrapt middel mod et usynligt problem), men det var inden jeg var blevet informeret om problemet med væggelus. Derfor vil jeg gerne høre jeres forslag til en umiddelbar behandling til marsvinene - det er jo synd, at det skal klø sådan. Mon Frontline kan holde bæsterne i skak? Stronghold?

Noget andet er, at jeg er meget bekymret for at insekticidet (som muligvis er deltamethrin) vil være skadeligt for marsvinene. Jeg har ikke tænkt mig, at de skal være i rummet mens der sprøjtes, men jeg er nervøs for at sætte dem tilbage for tidligt. På instrukserne til beboeren står der, at det er sikkert at opholde sig i rummet 15 minutter efter behandlingen, men jeg har mange bange anelser omkring, at det slet ikke er tilfældet, hvis man er en lille gnaver...
Der skal behandles ikke mindre end 3 gange - mon sådan noget stads ophobes?

Jeg hører gerne jeres erfaringer og råd.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Lina »

med hvilke intervaller skal der behandles i dit rum?

Jeg melder helt pas, men jeg kan udemærket følge din tankegang, jeg ville heller ik være helt vild med det.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Marsvin »

Hvis det Deltamethrin de vil bruge, så ville jeg ikke turde at have dyrene der på trods af at det skulle kunne bruges til gnavere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Deltamethrin

Og de 15 minutter ville jeg også selv tage med et "gran salt". Jeg tror at jeg ville vælge at trække vejret dybt ind inden jeg gik ind (og holde vejret) og så få luftet grundigt ud. "Better safe, than sorry".

Mon ikke der er nogen der kan hjælpe med at passe dyrene imens der behandles? Du har hermed min tilladelse til at eftersøge hjælp til dette på forum.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

EliseBoisen

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af EliseBoisen »

Når først der er sprøjtet vil dine marsvin (og dig selv for den sags skyld) formentlig ikke længere være plaget af væggelusene. Så vidt jeg ved holder de sig i rævner og sprækker indtil mørket falder på og så kommer de frem og bider. Men jeg tænker at det er vigtigt at du får gjort burene grundigt rene i mellemtiden da der kunne bo væggelus deri.
M.h.t. sprøjtegiften ville jeg nok lufte meget grundigt ud inden jeg satte marsvinene tilbage på værelset. Hvis du får dem passet i den periode hvor der sprøjtes så husk det med at gøre burene rene så dyrepasseren ikke får væggelus med i købet.

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Maria Voigt »

Jeg er stadig i tvivl om, om det er væggelus der har fået dyrene til at klø sig - de har ikke virket påvirket overhovedet de seneste par dage, og jeg har altså intet gjort ved dem :roll:

Værelset behandles 3 gange med 14 dages mellemrum, og jeg har nu oprettet en tråd, hvor jeg søger (med lys og lygte!) et plejested til mine to drenge.
Jeg kunne godt få den tanke, at folk frygter alverdens smittefare, så jeg håber, at min titel som stud. med. vet. kan forsikre folk om, at jeg selvfølgelig ikke sender syge eller smittebærende dyr ud af huset.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Maria Voigt »

Så blev den første behandling overstået i fredags - og hvor er jeg dog utroligt taknemmelig for, at der ikke var nogle mutter tilstede den dag! Jeg var selv på studiet, mens mit værelse blev sprøjtet, og da jeg kom hjem og åbnede døren, stank hele hytten simpelthen af insektgift :( Jeg har set hvordan marsvin reagerer på forgiftninger, og det er en meget pinefuld proces, der kan ende fatalt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det ville havde gået, hvis Maja og hendes søde familie ikke havde kunne tage imod mine drenge...

Endnu en stor tak til LovelyLilac (Maja), for den store hjælp :hug
Mange hilsener,
Maria Voigt

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Annetten »

Godt med en hjælpende hånd.

Men hvad med dig? Må du bruge og sove på dit værelse?

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Maria Voigt »

Annetten skrev:Godt med en hjælpende hånd.

Men hvad med dig? Må du bruge og sove på dit værelse?
Ifølge skadedyrsbekæmperen kan man opholde sig i rummet 10 minutter efter endt behandling... Jeg har valgt at bo hos min kæreste, indtil de er færdige med at sprede gift ;)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Væggelus, insekticider og marsvin

Indlæg af Marsvin »

Hvor er det godt at høre at dyrene ikke er der med det du fortæller. Og heller ikke dig selv selvfølgelig.

Det er rart at man kan hjælpe hinanden, når der er behov for det.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar