Hvordan opstår svamp?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Frederik F

Hvordan opstår svamp?

Indlæg af Frederik F »

Som titlen siger: Hvordan opstår svamp? Og kan man forhindre dem i at få det?

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Hvordan opstår svamp?

Indlæg af Eva »

Hvordan det opstår ved jeg ikke, men kan fortælle lidt om hvordan jeg forebygger det her hjemme. Det jeg har skrevet nedenfor er med udgangspunkt i ringorm.

Hold en god hygiejne. Vask og afsprit hænder jævnligt. Vær ekstra opmærksom når du har besøgt andre husstande, især hvor der er andre marsvin. Skift tøj og vask og afsprit hænder. Når du får nye dyr hjem, så hent dem selv hos opdrætter hvis muligt. Så kan man se hvilke vilkår dyret har levet under og se efter sygdom på de andre dyr. Sæt dyret i karentæne i et andet rum og hold en god hygiejne. Jeg ser altid til det nye dyr som det sidste og skifter derefter bluse og ordner hænder. Har en sprit stående ved siden af buret, så jeg ikke klatter sporer ud på håndtag m.v.

Hvis jeg havde plads, så ville mine udstillingsdyr stå i et rum for sig selv. Så var de isoleret fra de andre, så smitterisikoen blev nedsat. Det er ikke ukendt at man øger risikoen for at få smitsomme sygdomme med hjem, når man udstiller. Har heldigvis aldrig fået svamp med hjem, kun sellnick to gange. Det er jo nemt nok at komme af med, men vil gøre meget for at undgå ringorm.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hvordan opstår svamp?

Indlæg af Mysteries »

Svamp opstår ikke bare, men kommer et eller andet sted fra. Det kan være svampesporer du tager med dig hjem fra en anden opdrætter. Eller du kan have et marsvin gående som rask smittebærer, dvs. uden symptomer men som godt kan smitte andre. Eller f.eks. den candidasvamp som marsvin har i munden, kan pludselig få gode vækstmuligheder uden for munden i form af ødelagt hud på læber og i håreskår.

Som Eva skriver er en god hygiejne vigtig. Og husk at man ikke kan desinficere uden først at rengøre, dvs. fjerne synligt snavs. Så håndsprit er godt, men man bør vaske hænderne inden. Hold karantæne for nyindkøbte dyr.
Christina

Besvar