Tynde marsvin

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Frederik F

Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Hej hej alle sammen

Jeg synes mine marsvin er blevet meget tynde her på det sidste, og jeg mistænker det for at være c-vitamin mangel. Nogle af dem har en meget tynd pels også.
De får foder uden c-vitamin, men giver dem grønt ved siden af som er med c-vitamin i. Men er bange for, at de ikke får nok eller det kun er nogle af dem der gider at spise det.
Mine spørgsmål er: Hvordan ser man om et marsvin lider af c-vitaminmangel? Hvor kan man købe marsvinefoder tilsat c-vitamin til en rimelig kilopris?
Håber nogle kan hjælpe mig.

Philosophia

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Philosophia »

Jeg bruger Ovartor. Jeg køber det af en avler i nærheden af mig som henter det i Tyskland. Måske der er en avler i nærheden af dig?
Jeg kan forestille mig at det er svært at sørge for at de får den rette mængde C-vitaminer ved siden af. Da jeg var barn købte vi noget til at putte i vandet. Men tror det mest sikre er at købe foder med C vitamin i. Jeg ved at der er andre mærker også, men har selv kun brugt ovator.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Lina »

mangel på c-vitamin skulle ikke have noget at gøre med om de bliver tynde... ikke så hut jeg ved da.
Tegn på c-vitaminmangel er at de når det bliver slemt, ikke kan bruge bagbenene og får sådan en hoppende gangart.

Hvilket foder er det helt præcist du bruger?
For hvis man ikke regner i c-vitamin, så kan det være at 'resten' ikke er godt nok.

Hvis ikke du har så mange marsvin, så tror jeg at jeg ville bestille tima mega c fra zooplus.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Kjelin »

Hvor meget og hvilket grønt giver du?
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Ok, men så må mine bare være slanke :lol: De mangler i hvertfald ikke mad
Jeg kan ikke lige huske hvad det foder jeg fodre med hedder. Jeg tjekker det lige i morgen, og skriver indhold af fedt, protein, fibre osv

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Mysteries »

C-vitamin mangle giver tynde og skøre led, altså små tyrannosauros-forben, hoppende gangart.

Hvis du kun har et par stykker, og ikke vil købe foder i store sække, så vil jeg anbefale dig at gå til din dyrlæge og høre om ikke de vil bestille Excel marsvinefoder hjem til dig, fra E-vet. Det er et rigtigt godt marsvinefoder som købes ved dyrlægen. Første ingrediens er græs, og det har en fornuftig sammensætning i øvrigt, hvor foder som Ovator kan være måske for beriget, som jeg forstår det. Og så virker det som om marsvinene synes det er superlækkert. Det koster 85 kr for 2 kg i den klinik hvor jeg arbejder.

Alternativt kan du evt. købe Vitakraft Special i dyrehandlen, men her er det ofte 40 kr for 800 g, så dyrlægefoderet kan lige så godt betale sig.

Lige nu og her kan du starte med at fortælle hvad du giver af grønt, for det skal selvfølgelig være noget med meget C-vitamin i, og så kan du supplere med C-vitamin pulver på en skive agurk, hvis det viser sig at de ikke har fået nok og skal have rettet det op. Gode grøntemner med C-vitamin er peberfrugt og forskellige kål. Og græs og mælkebøtter.
Christina

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Altså mine får hyben, peber, græs, mælkebøtter og broccoli.

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Jeg har 21 marsvin. Så det er lidt dyrt hvis jeg skulle fodre med det fra dyrlægen :lol:

Det underlige er, at jeg på nettet og fra avlere har hørt, at man kan give c-vitamin igennem grønt. Men synes bare de kunne ligne nogle der mangler et eller andet.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Mysteries »

Nåh ja, ok, det kan jeg godt se. Jeg kan også kun tillade mig at give det til mine fordi jeg kun har 8 og køber det noget billigere :)

Hvad med at få en anden opdrætter eller to til at kigge over og vurdere deres kondition for dig? Nogle gange kan man få en "fiks id├®" om at der er noget galt, og måske er der slet ikke noget.
Christina

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Mysteries skrev:Nåh ja, ok, det kan jeg godt se. Jeg kan også kun tillade mig at give det til mine fordi jeg kun har 8 og køber det noget billigere :)

Hvad med at få en anden opdrætter eller to til at kigge over og vurdere deres kondition for dig? Nogle gange kan man få en "fiks id├®" om at der er noget galt, og måske er der slet ikke noget.
Kun 8 :lol:

Jeg kender nogle avlere i nærheden af mig, og der kommer en og skal købe et marsvin af mig om en lille uges tid. Det kunne jo være, at jeg måtte købe en sæk af hende og hun lige kunne kigge på mine dyr :)

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Isa/De La Creme »

Mine lever af hø og grøntsager og jeg har bestemt ikke et tyndhedsproblem i stalden :oops: Jeg ville bestemt også få en ud og kigge på sagerne og se om de kan finde ud af hvad der er galt,- HVIS der er noget. Det er jo ikke sikkert.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Houmann

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Houmann »

Det lyder ikke som c-vitamin mangel. Men hvis du skal fodre uden brug af marsvinepiller er det vigtigt at du fodrer meget varieret mht. grønt, så de også bliver dækket ind mht. andre vitaminer og mineraler. Dvs. at dine dyr skal have min. 100 gr. varieret grønt pr dyr pr. dag, fordelt på min. 3-4 slags grønt.
Mine dyr (skinnyer) har levet fint uden marsvinepiller siden januar i år. De får masser af grønt, hø og lidt m├╝ssli-foder, og ser alle fine ud :D

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Mutti »

Jeg har jo tilbudt dig at kunne købe Ovator gennem mig, men jeg hørte ikke noget.
Har næsten lige hentet,men du må jo sige til, hvis du vil ha noget med næste gang. :)
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Mutti skrev:Jeg har jo tilbudt dig at kunne købe Ovator gennem mig, men jeg hørte ikke noget.
Har næsten lige hentet,men du må jo sige til, hvis du vil ha noget med næste gang. :)
Jeg skrev, at jeg var interesseret i at få noget hjem derfra. Troede der ville blive skrevet.
Men næste gang vil jeg gerne have noget med hjem :D

Frederik F

Re: Tynde marsvin

Indlæg af Frederik F »

Er der c-vitamin i hø?

Besvar