Aflivning

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

EliseBoisen

Aflivning

Indlæg af EliseBoisen »

Jeg har altid været heldig at mine marsvin har været raske og glade og kun 2 gange haft sygdom, hvis vi ikke tæller de dyr med jeg havde som barn og teenager. Men kan man komme ud for at et dyr pludselig lider så meget at man må aflive det omgående, altså at man ikke kan vente på vagtdyrlæge og den slags? Og hvad gør man så? Rart at vide på forhånd jo, hvis nu det værst tænkelige skulle ske :S

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Mysteries »

Bare lige for at få det juridiske på plads først:

Fra Dyreværnsloven LBK 1343 af 04.12.2007, gældende:

Kapitel 2

Aflivning, operative indgreb og lign.

┬º 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om aflivning af dyr, herunder regler om slagtning og om forbud mod visse aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun må foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret person.

(og for dem der kunne finde på at tænke på hund og kat: BEK nr. 583 af 06.06.2007 som gælder produktionsdyr (dvs. dyr til konsum), hund og kat.
┬º 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted. )
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Lina »

Ofte er det sådan, at de hurtigste metoder osse er dem der virker mest voldsomt på menneskers følelser.... hvor mange metoder, hvor man tror at det ser fredfyldt ud for grisen, reelt ikke er nogen rar død.

Jeg har det sådan, at som ansvarlig for dyret, så må 'jeg' sætte mig ud over at JEG ikke synes det er nogen rar oplevelse... at jeg må sætte dyrets tarv først, og derfor gøre det på en måde, hvor det er bedst og mest humant for dyret. Og så må jeg gå ud og vræle bagefter.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

EliseBoisen

Re: Aflivning

Indlæg af EliseBoisen »

Jeg kunne aldrig finde på at drukne et dyr! Men ved bare ikke hvad jeg så ville gøre :S Altså hvis det ikke var muligt at alliere sig med dyrlægen selvfølgelig. Altså giver man dyret et ordenligt gok i nøden eller hvad? :S Pyha håber aldrig aldrig det bliver nødvendigt!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Lina »

det lyder voldsomt når man siger/skriver det... men en brækket hals går hurtigt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

EliseBoisen

Re: Aflivning

Indlæg af EliseBoisen »

Pyha det er slet ikke rart at tænke på, men ja... har det bedst med at vide det så jeg ikke står med hovedet i busken hvis det værste skulle ske.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Lina »

nej det er jo lige det... man kan pludselig stå i en situation, hvor det mest humane er et gøre en ende på det NU, sådan at dyret ikke skal lide unødigt på vej til dyrlægen. Bare den tid det kan tage for en taxa at nå frem til ens dør klokken bæ om natten... det kan være for lang tid.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: Aflivning

Indlæg af smutti »

Ja jeg er så een af dem der ikke ville kunne gøre noget selv....jeg ville søge dyrelæge straks....også må i tænke hvad i vil om det .

Hvis jeg havde hund eller kat ville det jo være det samme ...dyrlæge straks,bare fordi at marsvin er små ville jeg på ingen måde kunne gøre noget .Men det er bare min mening ....

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Mysteries »

Smutti: jeg får en fornemmelse af at du måske tænker at snakken her er taget op for at spare penge. Det er slet ikke tilfældet, men mere hvad gør man hvis det rigtigste for dyret er at blive aflivet straks fremfor at lide hele vejen til dyrlægen.

Jeg tror også selv at jeg ville være for svag til at aflive mine marsvin selv, selvom situationen krævede det. Desværre. Første gang jeg stod med en dødfødt unge, var jeg nær besvimet (selvom det virker helt ulogisk, for den var jo død). Ligeledes HADER jeg at skulle aflive mine fisk, hvis en er syg, men det er jo bare nødvendigt, og jeg må bare bide tænderne sammen, for fisk kan man jo ikke lige tage til dyrlægen. Det værste er når det er en kampfisk, som jeg gerne får et mere personligt forhold til, næsten som var den et andet lille pelsdyr.

Til gengæld TROR jeg bedre jeg kan gøre det ved et fremmed dyr, som jeg ikke har noget forhold til. Jeg bliver ikke påvirket når jeg på arbejdet står sammen med dyrlægen og skal aflive en kat eller kanin (og ejeren ikke er der, for så kan jeg sagtens blive ked af det på deres vegne, og nogle gange må jeg simpelthen holde mig væk). Jeg kan godt tage det mere ind under huden når det er et fremmed marsvin, men det er nok mere sådan noget med hvis ikke de er blevet passet godt nok og hele den elendighed der er endt med at nu skal dyret aflives.

Jeg tager hatten af for dem som kan aflive egne marsvin, når det er det bedste for dem. Det er stærkt af dem, og fra de jeg kender der kan, ved jeg at det bestemt ikke er uden stor sorg.
Christina

Frederik F

Re: Aflivning

Indlæg af Frederik F »

Jeg ved ikke med marsvin, men med kaniner kan man hurtigt og smertefrit aflive dem med et slag i nakken, og med kaninunger smider man dem i fliserne og de er væk med det samme!
Og jeg kunne ikke finde på at tage et marsvin eller en kanin til dyrlæge for at blive aflivet. Turen til dyrlægen og ventetiden på, at den dør er meget stressfuld og det synes jeg ikke man kan tilbyde et dyr inden det dør.
Jeg har nok noget i mod det, fordi at jeg en gang skulle have aflivet en kanin ved dyrlægen, og den jamrede og rystede af skræk, og når den blev stukket med en nål begyndte den at skrige og faldt ikke til ro før den gik fra bevidstheden. Og det synes jeg bare er synd. Så er jeg større tilhænger af, at jeg kan gøre det hele indenfor 1 minutter. Uden stress eller smerter.
Der er nok mange der ikke er vild med det jeg gør, men det føler jeg er bedst.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Lina »

smutti, jeg kan udemærket følge dig.. jeg sagde de selvsamme ord ikke alt for mange år tilbage.
Og pludselig står man i den der situation, hvor man skal vælge det mindste af 2 onder. Ikke alle kan kaste sig ud i en bil og drøne 5 minutter til den nærmeste dyrlæge... afhængigt af hvor i landet man er, og hvad tid på dagen - så kan transporten snildt løbe op i en time.. eller mere. Og den er osse hård for sjælen, hvis man f.ex. står med et dyr der har uendeligt mange smerter.

jeg er nok kommet til den konklusion, at man ikke kan sige det med sikkerhed - før man selv har stået i en situation, hvor man har været pisket til at vælge.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Marsvin »

Jeg afliver selv og det synes jeg er med god grund.

Da jeg var ny med marsvin havde jeg en hun der fik udskudt livmoder. Ind og vække min kammerat der boede til leje på et værelse hos mig så han kunne køre ind til dyrlægen midt om natten. Da vi nåede frem var hun død.
Jeg har også fået aflivet flere marsvin hos dyrlægen, hvor marsvinet helt klart var stresset ud over at være syg. Jeg synes det tog flere timer (hvilket det ikke gjorde) efter det fik sprøjten og skreg da det skete.

Det gør jeg ikke igen!!!

Så hellere aflive dem selv i vante omgivelser. Jeg plejer at tage dem op og nusse dem imens jeg snakker med dem. Så er det ud på badeværelset og tage fat nede på bagparten af dem imens man stadig nusser og snakker med dem. Det tager ikke mange øjeblikke at aflive dem når man ved hvordan man skal ramme vasken med deres nakke og de når ikke at opdage hvad der sker. Der kommer selvfølgelig blod ud af mund/næse da hovedet også rammer, men det må jeg så tage med. Så kan jeg tude bagefter (og nogen gange inden jeg gør det, specielt når det er mine egne).

Men jeg ved at det er det mindst stressende for dyret.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

EliseBoisen

Re: Aflivning

Indlæg af EliseBoisen »

Jeg synes egentlig det er rart lige at få vendt emnet. For når man har dyr er man jo nødt til at være forberedt på hvad man gør hvis noget går galt. Jeg kan sagtens følge at det kan være for svært at aflive et dyr selv, men i mine øjne kan det altså blive nødvendigt og også det mindst stressende for dyret. Og jeg tror man handler mest rationelt hvis man har gjort sig disse tanker før uheldet er ude.

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: Aflivning

Indlæg af bitten »

Jeg har også selv været nødt til at gøre det. Det er en lang historie, men det var min lillebrors marsvin, som jeg opdagede havde været i kramper i over en time. Jeg kiggede først ind på hans værelse, og det så dødt ud. Og jeg skyndte mig at bakke ud igen, fordi jeg virkeligt troede den var død. Halvanden time senere skal jeg hente noget inde på værelset, og jeg opdager at dyret stadigt er i kramper. Min mor var lige blevet udskrevet fra hospitalet med en hjerneskade, og måtte ikke køre bil, og min far kunne ikke komme hjem, før efter to timer. Hvis jeg skal til dyrlægen, må jeg først vente en halv time på et tog, tyve minutter i tog, og derefter gå eller tage en taxa ud til hospitalet.
Dyret lider, og jeg bliver nødt til at knække dets hals med en skovl. Det gik hurtigt, men det var en meget traumatisk oplevelse for mig. Især fordi min mor pga hjerneskaden stod og fnes, mens jeg slog dyret ihjel.

Jeg har i to andre tilfælde også blevet nødt til at få nogen til at hjælpe mig med at brække nakken, fordi akutdyrlægen lå for langt væk, og jeg først skulle med bussen i en halv time med et meget lidende dyr, og bagefter i det ene tilfælde, ringe på en klokke og vente en halv time mere. Selvom jeg havde taget en taxa, ville det stadigt have gået for langsomt.

Hvor jeg bor nu, er der heldigvis en dyrlæge 50 meter væk, og hende bruger jeg da hvis jeg kan komme til det ( og det kan jeg heldigvis tit, men ikke om natten). Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg skulle gøre hvis jeg igen stod med et lidende dyr kl 4 om natten, som man ikke syntes man kunne være bekendt at stoppe i en kasse, taxa og så en halv times ventetid på landbohøjskolen, eller hvem der nu har åbent om natten. Jeg håber jeg aldrig kommer i situationen igen, for hvordan skulle jeg kunne finde ud af sådan noget en anden gang? Det var ikke så fysisk svært med spaden, men at gøre det ude på mit lejlighedstoilet,ville jeg ikke kunne finde ud af, og det var meget hårdt psykisk at slå et dyr ihjel.

I mine tilfælde har det simpelthen været fordi det var SÅ akut, at det ville være en pinsel for dyret at vente en halv til en hel time eller mere med at miste livet...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning

Indlæg af Lina »

du har helt ret, det ER hårdt psykisk at gøre det selv - og det skal det osse være IMHO.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar