Vægt hos unger

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
EliseBoisen

Vægt hos unger

Indlæg af EliseBoisen »

Jeg har tre unger der alle er ca. 10 uger. Thorkild, min coronet, vejer 500g, ikke tyk, bare stor og fin.Ham er der ingen problemer med.
Så har jeg "Det Lille Får" (Furly Fearless), en texel, der var lille ved fødslen og sandsynligvis brugte alt sit krudt på at prøve at få mælk ud af nogle patter der ikke var nok mælk i. Han var 8 uger da jeg fik ham og vejede kun 280g. Han har imidlertid taget 100 g på, på de 18 dage han har boet hos mig. Han tager knap 50 g på om ugen.
Kaffesøster var også lille da jeg fik hende. 300g. Hun fik jo så en infektion i tarmen og har derfor kun nået at tage 50g på på de 18 dage jeg har haft hende. Dyrlægen mente hun havde haft den infektion længe uden at vise tegn på det og at det var derfor hun var lille.
Men spørgsmålet er om der er en rettesnor for hvor meget de skal tage på? Både Det Lille Får og Kaffesøster har jo en hel del der skal indhentes :S Og er der noget jeg kan gøre ud over at fodre almindeligt med piller, hø og grønt?

Houmann

Re: Vægt hos unger

Indlæg af Houmann »

Så længe at de tager på, skal det nok blive godt. Nogen unger tager meget på, andre lidt. Det hele afhænger af gener, fodring, stress osv. osv. Den bedste måde at få dem godt fra start er masser af varieret grønt, og gerne adskillige gange om dagen, for at "lokke" dem til at spise mere. Lige nu bugner naturen med masser af lækkerier, giv gerne masser af græs og skvalderkål og mælkebøtter.

EliseBoisen

Re: Vægt hos unger

Indlæg af EliseBoisen »

Ok :) Giver dem meget grønt og mest af det gratis fra naturen. Så det fortsætter jeg bare med :)

Houmann

Re: Vægt hos unger

Indlæg af Houmann »

God plan :D

Besvar