kastration gennem bughulen

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

GINNIPIG

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af GINNIPIG »

Jo, jeg tør godt at anbefale hende, selvom vi har haft en lidt kedelig oplevelse.

Vi har fået kastreret 10 dyr, den ene oven i købet 2 gange, og ingen har haft bøvl med såret overhovedet.

Men jeg kan da anbefale at man inden man sætter sammen med hunner, mærker godt efter, om der sidder en testikkel tilbage :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Marsvin »

GINNIPIG skrev:Jo, jeg tør godt at anbefale hende, selvom vi har haft en lidt kedelig oplevelse.

Vi har fået kastreret 10 dyr, den ene oven i købet 2 gange, og ingen har haft bøvl med såret overhovedet.

Men jeg kan da anbefale at man inden man sætter sammen med hunner, mærker godt efter, om der sidder en testikkel tilbage :)
Den ene kastreret 2 gange? Det lyder ikke betryggende.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

GINNIPIG

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af GINNIPIG »

Marsvin skrev:
GINNIPIG skrev:Jo, jeg tør godt at anbefale hende, selvom vi har haft en lidt kedelig oplevelse.

Vi har fået kastreret 10 dyr, den ene oven i købet 2 gange, og ingen har haft bøvl med såret overhovedet.

Men jeg kan da anbefale at man inden man sætter sammen med hunner, mærker godt efter, om der sidder en testikkel tilbage :)
Den ene kastreret 2 gange? Det lyder ikke betryggende.
næ, det kan man ikke sige... men som sagt, arbejdet var ikke færdig efter 1. omgang, da der sad en testikel tilbage :shock:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af alatind »

men var det er af de to "rigtige" testikler?
Jeg synes at have læst et sted at der var tale om en splittet testikel eller en bitestikel eller noget i den stil?

Altså jeg vil da mene at enhver dyrlæge vil tage to stk. ud ved kastration, uanset hvor god dyrlæge man er...det lyder jo helt ud i skoven hvis der kun er blevet snupset en :lol:
Hilsen Line Tind

GINNIPIG

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af GINNIPIG »

Dyrlægen snakkede ikke om splittet testikkel. Men om at i yderst sjældne tilfælde, kan de have tre.
Hun kunne ikke svare på hvad der var galt, om det var de sjældne 3, eller det måske var gået lidt for stærkt. Hun siger dog, at hun plejer altid at have 2 sten liggende ved dyret, før hun pakker sammen.
Hun troede heller ikke helt på mig, da jeg ringede til hende.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Mysteries »

Jeg har fået to kastreret hos hende, og var meget tilfreds med det. Det var også gennem bugen, og der var ingen problemer, andet end at Krudt var længe om at vågne op, men han var også af ukendt alder, ikke helt ung. Jeg tror godt man kan få en pæn mængderabat hvis man har flere der skal kastreres på samme tid. Hun har ingen stor og fin klinik, men bare en lille del af sit hus som er indrettet med et lille eksaminations/operationsbord, så vidt jeg husker.

Mht. størrelse, så er 1 kg og 4-5 mdr. helt fint. De kan kastreres yngre og mindre endnu. Man kan sige, der skal være noget at fjerne, før man kan gøre det :) . På den traditionelle måde har jeg oplevet hanner kastreret helt ned til 2-3 måneder.
Christina

Tobiasmor

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Tobiasmor »

Thomas Evans dyrlæge, anbefaler klart også denne form for kastration, metoden bliver hyppigt brugt i udenlandet med succes, har han fortalt mig.

Begrundelsen er at der kun bliver 1 operationssår og at det sidder et mere hygiejnisk sted så der ikke så nemt kommer infektion i såret.

Thomas vil så i samme forbindelse heller bruge gas i stedet for narkose, da dyret meget hurtigere er ude af bedøvelsen igen og kan begynde at spise som er så vigtigt for de små mutter.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af alatind »

GINNIPIG skrev:Dyrlægen snakkede ikke om splittet testikkel. Men om at i yderst sjældne tilfælde, kan de have tre.
Hun kunne ikke svare på hvad der var galt, om det var de sjældne 3, eller det måske var gået lidt for stærkt. Hun siger dog, at hun plejer altid at have 2 sten liggende ved dyret, før hun pakker sammen.
Hun troede heller ikke helt på mig, da jeg ringede til hende.
okay, tak for svar... vildt at de kan have 3 testikler :)
Hilsen Line Tind

Mullemut

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Mullemut »

Jeg har fået kastreret 3 hanner, den ene på internatet, da jeg købte ham, og de 2 andre hos Dyrlægehuset i Ballerup..
Internatet kastrerede på "gammeldags vis" og hannen fik en byld det samme sted over en 3 ugers tid, de 2 andre blev kastreret på samme måde som trådstarter, og der har ikke været skyggen af problemer..

Jeg spurgte s den dyrlæge vi bruger til hunden, om denne metode, for jeg havde aldrig set det før, og min venindes hund og en anden hund jeg kender er kastreret på samme måde, det er en ny metode som de fleste gik over til for nogle år siden, og man må jo gå d fra at den er bedre et eller andet sted, når nu de hellere vil bruge den metode..

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har nu fået min dyrlæge til at kastrere på den måde på min Springer. Så det bliver spændende :D
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Mysteries »

Jeg diskuterede det lidt med dyrlægen på mit arbejde. Han er ikke selv vant til at gøre det gennem bugen, og mener at der i operationsøjeblikket er en større risiko for infektion, samt at hvis der kommer infektion, så er det i bughulen og langt mere alvorligt. Til gengæld er der jo meget mindre risiko for infektion fra operationssåret bagefter.

Den anden dyrlæge plejer at kastrere dem uden at sy udvendigt, altså lader pungen stå åben, sådan at pus kan løbe ud hvis der skulle komme noget. Det har hun god erfaring med, og efter at have oplevet en 5-6 stykker, synes jeg også det er gået udmærket. Dog opstod der alligevel en byld på en af de rescues jeg fik kastreret, så helt problemfri er den ikke.
Christina

Houmann

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Houmann »

Jeg har fået kastreret 4 hanner hos Trine Cramon, samt købt 2 hanner der var kastreret hos hende ved tidligere ejer. De 5 af dyrene blev kastreret ved at hun gik gennem bugen, de kom sig uden problemer og bylder, den 6. (ældste) blev kastreret på traditionel vis, og fik en byld.

Philosophia

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Philosophia »

Jeg har i dag været i Slangerup hos Trine Cramon og fået kastreret Rafael. Han har det så fint og såret på buen er bare helt lille og fint. Jeg fik et rigtig godt indtryk af Trine og synes hun er virkelig dygtig og behagelig. Jeg kan varmt anbefale både hende og metoden :)

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: kastration gennem bughulen

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har lige fået min Springer kastreret sådan af min egen dyrlæge. Og det gør jeg helt sikkert igen ! Der har bare NADA været hverken rødme, hævelser eller noget som helst. Meget imponerende.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Besvar