Sten i urinrør hos hunner - hyppigere end vi tror?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Sten i urinrør hos hunner - hyppigere end vi tror?

Indlæg af Mysteries »

Jeg har i dag haft Adele med på arbejde (på dyreklinik). Jeg opdagede at hun havde en sten i urinrøret her i weekenden. Jeg har intet piv hørt fra hende, og hun har ikke virket påvirket af den. Men hun var begyndt at tisse mere på sin pels, og måske var det det der fik mig til at mærke efter sten da jeg havde hende ude i weekenden. Og så kunne jeg mærke den med det samme. Det er 5. gang jeg oplever det i min tid med mutter, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det mon optræder meget hyppigere end vi lige går og tror, fordi vi måske ikke opdager det. Hvordan det end lader sig gøre, så kunne hun sagtens tisse rundt om den, og som sagt så pev hun ikke. Så der var ikke rigtig nogen indikation på der var noget galt. Jeg har før oplevet det på to andre af mine (den ene to gange) og en enkelt jeg havde i kortvarig pleje for Dyreværnet. Jeg tror også det var lidt tilfældigt at jeg opdagede det de andre gange, kun en enkelt pev pga. det. Da jeg først havde oplevet det de første par gange, var det ret let at genkende de næste par gange. Og de fjernes ret simpelt: de kan simpelthen trykkes ud gennem åbningen til urinrøret. Marsvinet har været i narkose de fleste gange - måske kan man nøjes med noget lokalbedøvende? Nogle gange sidder den så langt nede i urinrøret, at den "kigger" frem i åbningen. Det var dog ikke tilfældet med Adeles. Det var først da hun lå og sov, at jeg kunne lirke den nok frem til at overbevise dyrlægen om at det var det hun havde (han var nemlig ikke helt sikker på at det var sten) :) Og så var der ikke bare en, men to sten.

Har andre oplevet dette?

Og til dem der kunne have mistanken, så er det ret let at mærke efter: man føler med tommel og pegefinger omkring området lige over hunnens kønsdele. Samler fingrene sig om noget hårdt, er det nok en sten. Er det blødt, ingenting. Det er en fordel at sammenligne med andre hunner, så kan man tydeligt mærke forskel. Jeg mener i øvrigt at kunne huske at i alle tilfældene har hunnen tisset meget på sin pels. Tænker at de ikke kan danne en stråle længere, men at det i stedet siver og derfor ender i pelsen.
Christina

Besvar