ekstra tand

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
smutti

ekstra tand

Indlæg af smutti »

hej
Ved ikke lige om det er det rigtige sted jeg ligge dette her.

Min internat mut har fået en ekstra tand i undermunden,jeg mener ikke at han har haft den hele tiden.

Han er ikke generet af den,den sidder ligesom tæt op af de andre tænder men jeg kan se at den vokser og er endnu ikke på højde med de andre under tænder,den er ligesom lidt ovenpå de andre undertænder og dog lidt ved siden af .

Er der nogen der har prøvet dette her før ????

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Lina »

Det lyder spooky - har du mulighed for at tage et billede og vise os?

Men umiddelbart tænker jeg at det godt kunne gå hen og blive et problem. Tænderne vokser jo hele livet på sådan et marsvin, og hvis nu den ikke kommer til at ramme noget til at slide den. I så fald, så melder jeg pas på hvad man kan gøre ved det.. om det er muligt at fjerne den permanent eller sådan noget.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: ekstra tand

Indlæg af smutti »

ja jeg ved det lyder mærkeligt med sådan en tand,jeg vil præve at tage foto men det blir nok sindsygt svært .

Jeg kan ligeså godt være ærlig og sige som det er at jeg har tænkt hvad jeg skal gøre hvis det begynder at genere ham,jeg vil give ham fred,måske en meget hård beslutning men han har haft et hårdt liv og er noget vild i det og han skal på ingemåde igennem en opration .

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Lina »

Lyder ikke spor hårdt... ikke herinde ihvertfald :-)

Når jeg tænker på hvad et marsvin skal igennem for en tandretning, som jo så bliver ret ofte, så ville jeg osse takke nej.
Hvis den kan fjernes (her må vi lige have vores videnspanel-brugere ind over), så kunne jeg osse forestille mig, at det vil være et voldsomt indgreb.... med ret stor sandsynlighed for av i kæberne bagefter. Og det er noget skidt.
Jeg havde engang en han, der sprang ned fra min arm, og fik en hårfin revne i kæben... selv på smertestillende gjorde det for ondt på ham til at spise, og det endte så osse med en aflivning.
Oveni det, så er der altid en risiko ved narkosen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: ekstra tand

Indlæg af smutti »

Vil bare lige opdate en lille smule ,jeg kigger hver dag til hans ekstra tand,som ligger ekstem meget op af de andre tænder.
Jeg kunne se at detn var blevet næsten længer idag ,prøvet at røre ved den ,pga der sad noget i mellemrum op til den normale tand ,tand knækket / smulder ligesom når jeg rørved den ,det går helt af ned til tandkødet,der sidder så stadig en tand meget oppe af den normale tand ,det sidder ligesom bagved de normale tænder.
Så nu må vi se hvad der sker nu :-) håber det bedste :-)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Mysteries »

Er de andre to tænder hele og lige store? Jeg har oplevet en tand der ligesom flækkede i to, hvor den yderste del blev skør og smuldrede. Det så nærmest ud som om der var tre tænder, hvoraf den ene var ret tynd.
Christina

smutti

Re: ekstra tand

Indlæg af smutti »

De to tænder han altid har haft i undermunden er lige lange og ser fine ud .de nye to tænder som er kommer op klods op af de to han altid har haft.Der sidder stadig en tand klods op af de (de to han altid haf haft ) ,den er ikke så lang som det har været ,den går slet ikke over de to blivende tænder,har mærket på den ,med lidt besvær og den følelse lidt løs,men svært at sige om det er rigtig da han ikke er så glad for jeg kigger .Den tand der smuldre væk sad lidt skrævt ,så den ligesom lidt ved siden af de to blivenede tænder .Uh det altså svært at forklare ,men jeg kigger til det faktisk hverdag for ligsom at se hvad der sker ,men lige nu er jeg pænt positivt over hvordan det ser ud :-)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Marsvin »

Jeg havde for mange år siden en mut der havde flækket en tand. Det gav en "tynd" tand som også sad lidt løst. Det endte med at jeg kunne trække den ud med fingrene og den lignede en krum lædernål. Deres tænder er godt nok lange. Den havde desværre nået at få prikket hul nede ved roden (den sad løst og trykkede derfor når han tyggede) så han fik en byld under hagen som dyrlægen måtte ordne. Føj hvor var det klamt, jeg stak af. Dyrlægen fortalte bagefter at hvis det ikke var fordi han skulle behandle dyret, så var han også stukket af da det stank af helvede til :twisted:

Han kom sig fint og levede mange år mere.

Få dyrlægen til at se på det, for det kunne være det samme der er sket med din mut.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Mysteries »

Marsvin skrev:Jeg havde for mange år siden en mut der havde flækket en tand. Det gav en "tynd" tand som også sad lidt løst. Det endte med at jeg kunne trække den ud med fingrene og den lignede en krum lædernål. Deres tænder er godt nok lange. Den havde desværre nået at få prikket hul nede ved roden (den sad løst og trykkede derfor når han tyggede) så han fik en byld under hagen som dyrlægen måtte ordne. Føj hvor var det klamt, jeg stak af. Dyrlægen fortalte bagefter at hvis det ikke var fordi han skulle behandle dyret, så var han også stukket af da det stank af helvede til :twisted:

Han kom sig fint og levede mange år mere.

Få dyrlægen til at se på det, for det kunne være det samme der er sket med din mut.
Adr ja, tandbylder er simpelthen SÅ ulækre. En af mine første marsvin fik en byld fra en solsikkerkerne som borede sig ind i tandkødet. Det var SÅ nasty at rense :bvadr
Christina

smutti

Re: ekstra tand

Indlæg af smutti »

Lidt mere update herfra....

Den ekstra tand er godt på vej igen ...den sidder lige på siden af de to andre tænder i undermunden,jeg har mærket på den og kan mærke den er løs i det ....sidst der knækket den af ...han er ellers frisk og spiser gulerødder og majskobler osv .

smutti

Re: ekstra tand, trist opdate .

Indlæg af smutti »

Hej

En lille opdate herfra (har ikke været her i laang tid pga jeg ikke har kunne find mit adgangskode ) men har jævnligt været inde og se jeres div tråde .

Nå men trist opdate ,min internat gris fik fred igår,Han har ellers haft det fint og havde en rigtig god vægt ,men for en mdr siden så det ikke så godt ud med de ekstra tænder i undermunden,de voksede uden at knække af sig selv,var et smut til dyrlægen og ja han fik dem ligesom klippet lidt ned,vidste godt at det var en stakket frist.Så pludselig een dag kunne jeg fornemmet at der var noget galt ....spørg mig ikke hvad ...for alt så ok ud ...og jeg har dagligt tilset tænder i undermunden ,syntes bare han virkede trist ,næste dag afviste han sin ynglings spise og det fortsatte den dag .Var til dyrlægen næste dag og ja ....bagtænderne havde det ikke godt ,så jeg valgte at give ham fred.Han havde ca 1┬¢ år hos mig .....men hvor jeg savner ham .......

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: ekstra tand

Indlæg af Marsvin »

Det var trist.

P.s. Man kan når man skal logge ind trykke på "Jeg har glemt mit kodeord" og få tilsendt en ny kode når man oplyser sit Brugernavn og sin emailadresse (som skal være den der bruges på forum).
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar