En tur til dyrlægen.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det lyder dejligt, at Maria gerne vil skrive :)
Jeg har en der skal en tur til Maria i morgen. Hun havde blærebetændelse i starten af august. Det gik væk efter behandling med sulfacombin, men så snart hun ser skyggen af grønt -især græs og mælkebøtter, eller hvis hun får det lækre grønne hø jeg har, så er hun våd i hele måsen. Hun piver ikke, og spiser som hun plejer. Til gengæld plejer hun at være en meget snakkende og glad kyssegris, og det er hun ikke mere :( Skal lige nævnes, at hun altså får hø, men noget der er mere kedeligt/almindeligt.
Jeg skal have tjekket om der er sten, inden jeg hopper ud i forsøg med naturmedicin, tranebærsaft, eller tager foderpillerne fra hende, for det er jo ikke løsningen, hvis problemet er en sten.
Kender godt til erfaringerne med at fodre udelukkende med grønt, men der skal mere end almindelig meget is i maven til, at skifte hende over på kun grønt, når det er det der giver hende symptomerne. Kan godt følge forklaringen med, at de piver lidt i starten, og at det skyldes, at kalkaflejringer opløses af syren fra det grønne, og skal skylles ud, men jeg er ikke sikker på, at jeg synes argumentet holder hele vejen, så jeg er meget i vildrede.
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Isa/De La Creme »

Grøntet giver hende nok symptomerne fordi det starter udrensningsprocessen. Med tørkosten stopper piveriet men problemet eskalerer bare indeni hende.
Og et andet argument,- er der snart andre muligheder ?

Jeg har af to forskellige gange haft et dyr gående hos min veninde som fodrer med tørkost (også hø og masser af grønt altså).
Først Lillepigen som veninden spurgte om jeg kunne tage hjem fordi hun fik tissepels hos hende (korthårs) og hun ikke orkede at skulle vaske hende hver 3 dag. Og så gik det væk her.

Bella (semi) fik samme problem hos min veninde. Gik væk her.

Det er da påfaldende at jeg nu har to tørre rumper i to forskellige perioder når den eneste foderforskel hende og jeg har er tørkost med og uden.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Isa jeg er ikke i tvivl om, at det hjælper at tage tørfoderet fra dem, og at det eskalerer, hvis hun fortsætter på tørfoder og hø. Det har jeg jo også set på en af Lines grise, efter hun gik fra ovator som tørfoder, overtil en blanding af vitakraft og nogle andre ting, og det er jo dejligt :)
Men jeg kan ikke bare skifte til udelukkende grønt, og så håbe på det virker, medens hun plages af smerter, fordi der måske også sidder en sten. Jeg bliver nødt til at have det undersøgt, før jeg foretager mig noget. Noget skal der ske -det er vi enige om.
Billede

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

I dag er det Aviayas sidste dag på metacam. Jeg er meget spændt på hvordan det går når jeg stopper med det. Hun har fået det mærkbart bedre. Hun er Aviaya præcis som jeg kender hende og det er jo skønt :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Håber det bedste for Aviaja [-o<

Tiger Lily blev røntgenfotograferet i går, og heldigvis har hun ikke urinsten. Hun havde så desværre ikke til sinds at tisse, medens hun var på klinikken, men eftersom Maria kunne konstatere, at hendes blære var øm, så bliver hun nu behandlet for blærebetændelse plus hun får metacam mod smerterne. I mellemtiden laver jeg et foderskift, nu hvor jeg ved hun er smertedækket, og så må vi se, når behandlingen holder op, om hun er rask.
Maria grinede lidt af hende, fordi billederne viste, at hun har en ekstra kotelet :oops: Hun er en dame på 1460g.
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Annetten »

Ej, 1 ekstra kotelet. Grineren.

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Endelig ser det ud til at Aviaya for alvor er blevet rask :P Hun får nu ikke noget medicn og har det rigtig godt. Hun er kommet tilbage til den store gruppe og har indtaget sin rolle som alpha. Hun trives så fint og jeg er ufattelig glad og lettet :) :) Inden hun kom på Ronaxan kunne hun kun overskue at gå med Josephine, ingen andre og nu hygger hun sig i en gruppe på 5... Altså indtil videre en solstråle historie :)

Besvar