Skal jeg være bekymret?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

På grund af eksamensræs og sygdom med masser af hospitalsbesøg til følge, har jeg ikke haft tid til rigtig at gramse på mine mutter.
Så på et tidspunkt blev jeg i tvivl om om Nougat havde tabt sig. Har vejet ham 2 gange med 1 uges mellemrum og de siger 937 g og 944 g. Han fyldte 1 år d. 29 marts i år. da vægten var på 944 vejede jeg ham dog om aftenen, og den første vejning var om eftermiddagen, ved ikke om det har noget at sige. Jeg synes han føles tynd, men han opfører sig 100 % som han plejer og har hele tiden gjort det. Er lige så interesseret i mad, popcorner helt vildt når der er hø, og hopper op og ned ad huset for at prøve at få fat i overboerne.
Jeg vil bare høre, om I synes jeg skal være bekymret for ham?? Eller om der er nogle marsvin, der bare er tynde at føle på?
Alle mine andre marsvin vejer over 1 kg. Ham her æder og æder, men vil ikke rigtig tage på, men jeg ved som sagt heller ikke om han nogensinde har tabt sig
Billede

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af LovelyLilac »

Jeg ville se tiden an en uges tid mere, og så veje ham igen. Mine marsvin kan også sagtens svinge lidt i vægt. At en dreng vejer under 1000 gram, kan som du selv skriver bare skyldes at han er bygget sådan (ligesom vi mennesker er bygget forskelligt :wink: ).
Umiddelbart ville jeg ikke gøre yderligere, når der er "krudt og spiloppper" nok i ham. Først hvis han vedvarende taber sig, når du vejer ham med et par dages mellemrum.
Altså hvis hans vægtkurve samlet set er nedadgående. Jeg ville blive meget obs, hvis det var 50 gram på en uge og mit marsvin et par dage senere igen havde tabt sig yderligere (fx 20 gram).

Held og lykke med vejningen fremadrettet :)
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

Okay tusind tak for dit svar :) jeg vil veje ham igen på onsdag :) men skal det helst være på samme tidspunkt? De to sidste vejninger var en eftermiddag og en aften med 6 dages mellemrum. Men ved ikke om tidspunktet er det afgørende?
Billede

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af LovelyLilac »

Jeg ville prøve at gøre det på nogenlunde samme tidspunkt. Vi vejer heller ikke det samme morgen og aften :wink:
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

Okay tusind tak :D
Billede

janelittau

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af janelittau »

Hvordan går det med ham i dag ? + / - ? :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

vægten går meget op og ned, så ved ikke om jeg bare har en meget dårlig vægt :doubt: ved ikke om jeg skal tage ham afsted eller hvad jeg skal.
Billede

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Saturn »

Viser vægten det samme, hvis du placerer ham på vægten f.eks. 5 gange i træk? - slukker og tænder og vejer efter f.eks. 5 min?
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Lina »

hvad med en kontrolvejning... med f.ex. en nykøbt pose med 1 kg sukker... altså et eller andet hvor man er rimelig sikker på at vægten skal ramme det rigtige.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

Saturn skrev:Viser vægten det samme, hvis du placerer ham på vægten f.eks. 5 gange i træk? - slukker og tænder og vejer efter f.eks. 5 min?
Nej,den svinger mellem to- tre forskellige tal. Hvis jeg nu tager ham af og på vægten flere gange. Jeg har dog ikke prøvet at veje ham, slukke vægten og vente 5 min.
Lina skrev:hvad med en kontrolvejning... med f.ex. en nykøbt pose med 1 kg sukker... altså et eller andet hvor man er rimelig sikker på at vægten skal ramme det rigtige.
Genial ide :) Dog har vi ingen nyindkøbt pose sukker eller lign. men vi prøvede med 1 liter koldskål. Først tjekkede vi den på min mors vægt, hvor den med emballage sagde 1109 g, hvorefter vi satte koldskålen på min vægt og den sagde 1039g, så der er jo noget af en forskel :? hmmm..
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Regel nummer 1 ved vejning. Brug altid den samme vægt.
Koldskål har en tættere massefylde end vand. Brug en liter vand til at måle med istedet. Kilo systemet er nemlig baseret på en liter vand = 1 kilo.
Hvis du vejer en liter is vejer den heller ikke 1 kilo fordi den har lavere massefylde end vand og derfor vejer meget mindre.

Og så er de tal du pt har præsenteret som hans udsving slet, slet ikke noget jeg syntes du skal tage dig af. Det er simpelthen så små udsving så det kan være en halv gulerod og en tissetår der gør det.

Marsvin er ligeså forskellige i "højde og drøjde" som mennesker, hunde og ja...ørentviste :lol: Uden at have set ham eller noget vil jeg umiddelbart påstå du har en helt almindelig sund slank dreng. Marsvin SKAL ikke nødvendigvis være en mursten med ben :mrgreen:
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

Isa/De La Creme skrev:Regel nummer 1 ved vejning. Brug altid den samme vægt.
Koldskål har en tættere massefylde end vand. Brug en liter vand til at måle med istedet. Kilo systemet er nemlig baseret på en liter vand = 1 kilo.
Hvis du vejer en liter is vejer den heller ikke 1 kilo fordi den har lavere massefylde end vand og derfor vejer meget mindre.

Og så er de tal du pt har præsenteret som hans udsving slet, slet ikke noget jeg syntes du skal tage dig af. Det er simpelthen så små udsving så det kan være en halv gulerod og en tissetår der gør det.

Marsvin er ligeså forskellige i "højde og drøjde" som mennesker, hunde og ja...ørentviste :lol: Uden at have set ham eller noget vil jeg umiddelbart påstå du har en helt almindelig sund slank dreng. Marsvin SKAL ikke nødvendigvis være en mursten med ben :mrgreen:
Jeg bruger også den samme vægt normalt, det var kun da vi vejede koldskålen jeg lånte min mors, for at se forskellen :)
Aaah okay, det anede jeg ikke :/
men nu er hans udsving noget voldsommere synes jeg, men jeg aner ikke, om det er noget, når min vægt er så mærkelig :p
Kan lige vise hans udsving: (ja nogle af dem er måske meget lave, men håber han vil tage på, og han virker ikke kritisk tynd, kun bagdelen )
4/8: 925 g
6/8: 904g
8/8 890g
10/8: 880g
11/8: 912g
12/8: 895g
Synes det er meget mystisk, og alle mine andre marsvin er over 1 kg
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Helt absolut ærligt,- det der er altså intet at bekymre sig om. Really ! Og jeg er ellers selv en top hysser når der er det mindste. Hverken hans udsving eller at han lige præcis ikke vejer over 1 kg. Jeg har da haft flere i stalden (sjovt nok kun hanner hehe) i årenes løb der ikke vejede et kilo. Det kommer an på ligeså mange ting som os mennesker.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Cillecc »

Isa/De La Creme skrev:Helt absolut ærligt,- det der er altså intet at bekymre sig om. Really ! Og jeg er ellers selv en top hysser når der er det mindste. Hverken hans udsving eller at han lige præcis ikke vejer over 1 kg. Jeg har da haft flere i stalden (sjovt nok kun hanner hehe) i årenes løb der ikke vejede et kilo. Det kommer an på ligeså mange ting som os mennesker.
tusind tak, Isa :D Har været så bekymret for ham, for har aldrig rigtig skulle være opmærksom på deres vægt før :P mine tidligere marsvin skete der aldrig noget med :p Men er ekstra hys for de fire jeg har nu efter de har haft sellnick sidste år :p hehe, men rart at vide at jeg ikke er den eneste der er hys :wink:
Men rart at vide, at jeg ikke skal være bekymret :D
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Skal jeg være bekymret?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Og du kan være helt sikker på nogen nok skal gå ind og vippe mig af pinden hvis de er uenige i det jeg siger. Men det tror jeg nu ikke på den her :wink: Så stress du bare helt ned igen :D
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Besvar