Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Hvad har I af erfaringer med krystaller/blæresten i urinvejene?

Fik tjekket en af mine pigers urin i mikroskop i dag; der var meget blod, infektionen er næsten væk og der var nogle krystaller. Min pige har været i behandling med sulfacombin i fire dage, samt metacam mod smerter, da hun tisser meget blodigt og har smerter. Hun sidder stiv som en pind og piver ved de små og hyppige vandladninger.

Havde håbet at sulfacombinen ville løse problemet, men nu ser det ud til at hun har en slags "grums" i urinen. Der var i hvert fald sådan noget hvidligt noget tilbage i bakken, da jeg sugede en lille bitte urinprøve op i dag. Det ligner lidt fint smulder fra en elkedel. Har I erfaringer med det? Og hvordan ved man at det kun er grums der kan tisses ud og ikke en fæl blæresten? Skal indlevere en urinprøve til slyngning i morgen, og er ræd for om der er mange krystaller. Aner ikke hvad man så stiller op....

Har ikke ændret noget i min fodring siden foråret; Cavia Korrel, hø og græs eller lidt grøntrester. Grøntrester er begrænset da der er 28 svin og to mennesker, så marsvineegnet køkkenaffald er der ikke overvældende mængder af per gris. De få noget kål eller gulerødder til deling ca. en gang om ugen her om sommeren. Men igen kun små portioner.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Annetten »

Jeg har oplevet det samme "elkedel-lignende" grums hos en af mine piger. Hun, og hendes mor, var begyndt at pive når de tissede. Den ene havde krystaller i urinen, den anden blod. Ingen af dem havde urinsten. De blev scannet.

Jeg skiftede i nogle mdr. over til vitakraftkugler og RR på den ene og hendes tilstand bedres. Nu bruger jeg Cavia Korell :? .
Men de trives godt på det. Deres problemer er ophørt.

Der var foresten også med den ene at hendes urin var meget basisk. Derfor foreslog dyrlægen, efter 45 min. kons., at jeg skulle
prøve at gøre den mere sur via fodret.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Hmm. Hun er født og opvokset herhjemme på det samme foder, så synes det er lidt underligt at det kommer nu? Køber en pose Burgess Excel med hjem i dag, så må hendes bur få det som fast fuldfoder i en periode for at se om det hjælper. Alle dyr kommer også snart med op i sommerhuset, hvor der er huse og græsningsbure til alle. Så er der vand, hø, fuldfoder og græs ad libitum. Måske det kan hjælpe lidt på det?

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Annetten »

Mine er også født hos mig. Og for den enes vedkommende er hun vokset op på Ovator.
Men det kom pludseligt. Men væk er det ihvertfald nu.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Øv også. Jeg prøver at skifte hendes fuldfoder fra i dag og så krydser jeg fingre.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Har været nede med to urinprøver i løbet af ugen for at følge op på foderskift og behandling. Dyrlægen har ordineret Baytril i 10 dage, da Sulfacombinen ikke virkede effektivt. Der er stadig blodceller i prøverne, men meget få krystaller. Så der arbejdes på sagen :-|

Maria Hjort

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Maria Hjort »

Hm, krystaller i urinen hos marsvin er fuldstændigt normalt. Hvad der ikke er normalt er når det danner urolitter (blæresten).

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Ok, min dyrlæge var bekymret over krystallerne. Hun har ikke før haft marsvineurin under lup, så hun vidste ikke om krystaller var i orden og det vidste jeg heller ikke. Enrofloxacinen har virket efter hensigten, så infektionen og antallet af blodceller er på retur. Har lige købt en større pose Excel i dag, så kan hun og veninder leve af det noget tid fremover.

Maria Hjort

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Maria Hjort »

Det var godt hun har det bedre.

Hos marsvin er proteiner og blod i urinen ofte et usignifikant fund så det er ikke nemt at analysere urin fra vores kære grise.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Eva »

Var hos Maria Hjort i går med Yasmin. Hun har desværre tre blæresten :mozilla_cry: Hun er kommet på Sulfacombin igen og Metacam, som jeg desværre tidligere har fået anvist en for lav dosis på, så hun har haft ondt alligevel. Nu tager kæresten hende med til tjek på fredag, så kryds fingre for at de er tisset ud.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Krydser fingre for din gris [-o<
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af alatind »

Der bliver krydset i Køge...
Hilsen Line Tind

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Annetten »

Herfra X'es der også . Kan fortælle dig at min Iwana, der ellers har været symptomfri meget længe, er begyndt igen at være plaskvåd bagi. Hun lugter lidt "streng" bagi men klager sig ikke ved urinladning.

Troede ellers det ville være overstået ved foderskift. ÆV!

Philosophia

Re: Erfaringer med blæresten/krystaller i urinen?

Indlæg af Philosophia »

Krydser fingre! Min Aviaya er også blevet undersøgt af Maria Hjort for de samme symptomer. Hun er nu i behandling med samme præparater som sit marsvin. Jeg er også ked af hun har haft ondt, jeg kunne bare ikke mærke det på hende.

God bedring til hende :)

Besvar