Fatty eye

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
flaxi

Fatty eye

Indlæg af flaxi »

Jeg har denne skønne pige, som allerede fik fatty eye da hun var 8 uger :shock: Har aldrig set det SÅ tidligt før og hun er ikke fed :doubt: Er der nogen af jer, der har oplevet det ? Hendes mor har det også, men fik det først som voksen.

I får lige et billede af hende. Hun var ellers mit kommende udstillings håb....
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Fatty eye

Indlæg af Lina »

fatty eye opstår efter min mening oftest hos dyr med meget runde hoveder (og gerne osse hvis de samtidigt er meget veltypede).
Teorien er så noget i stil med at elasticiteten i øjekanten ikke funker så godt, og derfor vil tendensen være større hos de veltypede dyr med ruuuuuuunde øjne, i forhold til dyr med lange næser og mandelformede øjne.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

flaxi

Re: Fatty eye

Indlæg af flaxi »

Jeg tror du har ret i det med de veltypet hoveder - Desværre..... Har også set det med pelsfejl, det kommer også ofte hvis de er for veltypet.

Det vil sige vi skal tilbage til de gode gamle 80`er typer :lol:

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: Fatty eye

Indlæg af Junimas »

Altså jeg jeg tror også det har noget med typen at gøre.
Men men men jeg have en kæleydrs han, som ikke var særlig veltypet som fik det som 6 ugeres, hvilken jeg helt forstod.

cavies

Re: Fatty eye

Indlæg af cavies »

Min pige Junimas Primadonna fik det også i en meget tidlig alder. Hun nåede at blive udstillet 2 gange med certer og BIRj, så det var bare så ærgerligt.
Det er uden tvivl typen der har gjort det hos min hun.

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Fatty eye

Indlæg af Maria Voigt »

Jeg har talt med dyrlæge Thomas, og han har en teori, men vil også gerne tilbyde at tage en gratis biopsi under lokal bedøvelse og sende ind til histologisk, så vi kan få et endeligt svar på, hvad det er. Det kræver bare, at mutten kan komme på besøg på klinikken i Brønshøj.

Umiddelbart er teorien hernieret adipøst væv fra det retrobulbare væv. Dvs fedtvæv i en udposning/brok fra øjenhulen gennem slimhinden.
Mange hilsener,
Maria Voigt

cavies

Re: Fatty eye

Indlæg af cavies »

Maria Voigt skrev:Jeg har talt med dyrlæge Thomas, og han har en teori, men vil også gerne tilbyde at tage en gratis biopsi under lokal bedøvelse og sende ind til histologisk, så vi kan få et endeligt svar på, hvad det er. Det kræver bare, at mutten kan komme på besøg på klinikken i Brønshøj.

Umiddelbart er teorien hernieret adipøst væv fra det retrobulbare væv. Dvs fedtvæv i en udposning/brok fra øjenhulen gennem slimhinden.
Min pige har rigtig meget fatty eye, og jeg kan godt tage hende til Brønshøj en dag i min sommerferie (uge 27-29)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Fatty eye

Indlæg af Lina »

jeg ved ikke om der er videnskabeligt belæg for det... men jeg tænker at den mest interessante er mettes unge, netop fordi den har udviklet det så meget så tidligt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: Fatty eye

Indlæg af cavies »

Ja, min pige fik det "først" ved 3 mdr alderen

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Fatty eye

Indlæg af Maria Voigt »

cavies skrev:
Maria Voigt skrev:Jeg har talt med dyrlæge Thomas, og han har en teori, men vil også gerne tilbyde at tage en gratis biopsi under lokal bedøvelse og sende ind til histologisk, så vi kan få et endeligt svar på, hvad det er. Det kræver bare, at mutten kan komme på besøg på klinikken i Brønshøj.

Umiddelbart er teorien hernieret adipøst væv fra det retrobulbare væv. Dvs fedtvæv i en udposning/brok fra øjenhulen gennem slimhinden.
Min pige har rigtig meget fatty eye, og jeg kan godt tage hende til Brønshøj en dag i min sommerferie (uge 27-29)
Vil du tage billeder af begge øjne med makro-funktion og blitz? Så kan Thomas også sammenligne de to - jo flere jo bedre, da det jo som bekendt er begrænset, hvor mange danskere der går til dyrlæge med deres marsvin, og derfor mangler der data og erfaring på dette område. Du kan bare sende dem i en PB.
Mange hilsener,
Maria Voigt

von4kløver

Re: Fatty eye

Indlæg af von4kløver »

Spændende!! Vil meget gerne følge med i resultaterne :)

cavies

Re: Fatty eye

Indlæg af cavies »

Jeg skal nok skrive resultaterne herinde :)

Tobiasmor

Re: Fatty eye

Indlæg af Tobiasmor »

I er godt klar over at Thomas stopper på klinikken i Brønshøj ikke ?

Han starter i nyt job i midten af juli, pga. konkurrence klausul må han ikke oplyse hvor han skal arbejde endnu, men det skulle stå på hans side når vi når til midt juli.

Jeg fik informationen da jeg var afsted med Frisbee sidste gang, da han nu syntes at Frisbee var hans patient og han meget gerne vil have lov at følge ham.

cavies

Re: Fatty eye

Indlæg af cavies »

Jeg har fået hans nye nr. :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Fatty eye

Indlæg af Cillecc »

jeg har også en han, der udviklede det, men der var han dog lige omkring et år gammel ,men heller ikke overvægtig, så det var også trist :s
Billede

Besvar