Efter kalkmangel

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Efter kalkmangel

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har jo Prima, som fik kalkmangel, da hun var seks uger henne. Hun fik kalk, og havde det fint, indtil ungerne var en uge gamle. Så måtte jeg have hende med på arbejde en dag, fordi det kom igen. Siden da har hun været i fuld hopla, indtil i dag, hvor ungerne er tre uger.
De to sidste gange har ikke været slemme. Jeg har bare kunnet se, at hun ikke gad ungerne, trak sig tilbage, og havde et trist udtryk. Når jeg tog hende op, kunne jeg mærke hendes muskler i bagbenene sitre let. Det er gået væk efter kort tid, hvor hun jævnligt har fået vand med kalk, c-vitamin og druesukker i munden.

Spørgsmålet går på hendes fremtidsudsigter. Hun har jo stadig unger som får mælk, så behovet for kalk er stort. Men er der udsigter til et godt liv bagefter? Er der nogen af jer, der har haft marsvin med kalkmangel, som er kommet sig, og har levet et langt lykkeligt liv derefter? Jeg synes nemlig desværre kun selv at have hørt om dem, der blev ved at få det. Jeg elsker Prima, og vil rigtig gerne beholde hende længe endnu, men tænker samtidig, at hun kan risikere at lide en smertefuld død, hvis hun en dag får kalkmangel, medens jeg har en lang dag på arbejdet, så det ikke opdages i tide, og det har jeg det skidt med. Lad mig høre om jeres erfaringer.
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Lina »

jeg har å ingen rigtige erfainger, men blot nogen tanker om de mere erfarne evt. kan be- eller afkræfte.

kan det tænke at sandsynligheden for kalkmangel falder drastisk såfremt hun ikke er drægtig eller har unger - for så kunne løsningen jo være så simpel som at pensionere hende.

hvor store er ungerne?
altså 3-ugers kan jo godt klare sig uden mors mælk, for de kan spise tilstrækkeligt selv. Hvis hunnen har behov for 'skånevilkår', så kunne man rykke ungerne til en tante/onkel.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hun blev pensionist, så snart hun havde født. Jeg vil ikke løbe risikoen med en hun der har haft kalkmangel, og havde heller ikke tænkt mig at skulle have flere kuld på hende under alle omstændigheder, så hun er kun sig selv fra nu af. Hun er også begyndt at sige fra over for ungerne, for det er jo kun hygge, når de har den størrelse, som de har. De vejer omkring 250g, og spiser masser af mad selv.

Det kan godt være jeg freder hende lidt, og lader hende gå med en hyggelig gammel kastrat, for ungerne er sammen med tante og halvsøskende, så de lider ingen nød, og især hannen irriterer hende, fordi han foruden at ville have hendes patter, render rundt og bespringer dem alle sammen.
Billede

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Gizmo »

Jeg havde der fik kalkmangel indenfor en uge efter hun havde født 7 unger. Hun er nu 4┬¢ år, kæmpe stor og har intet fejlet siden (det var hendes første og eneste kuld)..

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Gizmo »

Jeg havde en der fik kalkmangel indenfor en uge efter hun havde født 7 unger, kan ikke lige huske præcis hvor længe der gik. Hun er nu 4┬¢ år, kæmpe stor og har intet fejlet siden (det var hendes første og eneste kuld)..

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak det var dejligt at høre :)
Så vil jeg håbe på, at hun får nok kalk gennem føden, når hun ikke længere har unger at dele med.
Billede

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Efter kalkmangel

Indlæg af Anni »

Jeg har kun erfaring med, at kalk manglen bliver ved med at komme tilbage, eller hvert fald kommer tilbage på et eller andet tidspunkt.
Men det virker til at du har opdaget det rigtig hurtigt, og dermed har fået det bahandlet rigtig hurtigt :)

Jeg synes du skal tage ungerne fra, så snart de er klar til det, altså ikke noget med at lade dem gå ved mor til de er 5-6 uger, med mindre de selvfølgelig ikke dier hos hende mere :)
Men så snart hun ikke giver mælk mere, øges hendes chancer for at få det bedre, hurtigt :)
Agerskovs opdræt

Besvar