Mærkelig vejrtræning..

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Winnie_H

Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Winnie_H »

Hej,

jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på dette, jeg har været inde på tidligere spørgsmål på dette forum, men kan ikke finde svar der passer på dette? :

Vores hanmarsvin, Basse, på omkring 1 år er pludselig begyndt at trække vejret anderledes. Der kommer lyde fra næsen, kliklyde af en slags og for mig at se ligner det at hans mave "hakker" når han trækker vejret. -som hvis man har hikke hele tiden, hurtigt efter hinanden.
Jeg opdagede det igår morges og fik tid ved dyrlægen igår middags, men han kunne ikke komme frem til en sygdom - derfor heller ikke en løsning..

Dyrlægen tjekkede ham fra den ene ende til den anden, temperaturen var fin, han var fuld af mad, både i kinder og mave, ingen tegn på luftvejesygdomme - ikke engang forkølelese. Hans øjne er rene, næsen tør, vægten på ca. 1 kg (og ingen vægttab nogensinde).
Han spiser som han altid har gjort, både hø, grønt og tørfoder og han drikker. Han gider lege med bold og hans kammerat i buret og kæler når han kommer op.. ??

Så mit spørgsmål lyder; Har I oplevet at denne lidt "hårdere" måde at trække vejret på er gået over af sig selv? At det bare er noget forbipasserende? Jeg får helt ondt i maven når jeg sidder og kigger på hvordan hans vejrtrækning ser ud (for mig), men det lader til han ikke selv lader sig mærke af det..

Kan jeg gøre noget for ham?

Håber I vil hjælpe mig...

cavies

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af cavies »

Umiddelbart lyder de som om dyret er forkølet, men hvis du har haft det til dyrlægen, og han/hun siger der ikke er noget, ved jeg det ikke.
Er det en dyrlæge som har forstand på gnavere/marsvin?

Hvordan er dyret ellers? spiser det normalt, og virker frisk?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Lina »

Hvornår sker der - når han sover/hviler eller når han er vågen/aktiv?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Winnie_H

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Winnie_H »

Ja, den dyrlæge vi har, har umiddelbart styr på marsvin også.. -Det står der inde på deres hjemmeside i hvert fald..
Han virker frisk, som sagt, han gider lege, spise og drikke og kæle og det hele.

Det eneste er måske, at han ikke længere piver så meget når han kan høre mad i køkkenet, eller når man larmer med en pose.
Tidligere kunne vi slet ikke være til herhjemme når han begyndte på sit piveri, men det har han ikke gjort i nogle dage nu.

Denne vejrtrækning er hele tiden, det er når han ligger og halvsover har jeg set, det er når han er vågen og ISÆR hvis han bliver stresset på en eller anden måde (f.eks. oppe ved dyrlægen), så er det helt vildt. Men det så ham dyrlægen godt, men der var ingen tegn på sygdom alligevel?

Er bare så træls når man ikke rigtig kan gøre noget for den lille fyr..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Lina »

Den er vist ikke helt så nem at. Åle pga frekvensen, men er der overvejet hjerteproblemer?

jeg har nemlig haft en hun med lignende symptomer. Vi behandlede med alt muligt og intet hjalp. Til sidst blev vejrtrækningen så voldsom at vi skønnede at det ikke længere var forsvarligt og hun blev aflivet. Men det var først der, hvor hendes hjertefrekvens blev langsommere at dyrlægen kunne høre at hun have mislyd på hjertet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Maria Voigt »

Jeg ved, at der en dyrlæge på Hospitalet for mindre husdyr på Frederiksberg, der kan høre mislyd på et marsvinehjerte - han skulle være rimelig sej med et stetoskop ;)
Hvis vi går ud fra, at dyrlægens undersøgelse har været grundig, og at der ikke er tale om en infektion, er det også hjertet, som jeg tænker, der kan være problemet.
Hvordan lyder det mere præcist? Som en snorken, piben eller boblen?
Mange hilsener,
Maria Voigt

Winnie_H

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Winnie_H »

Jamen så er det nok mest som en slags meget mild snorken.. Sådan lidt kliklyde og lidt tungt..
Jeg troede man ville kunne se det på dem, hvis hjertet ikke var helt som det skulle være? Men det er bar kommet fra den ene dag til den anden?
Jeg skal derop på tisdag igen, så må jeg prøve at høre om der kunne være mulighed for at det måske kunne være det?

Men når jeg sidder og kigger på ham nu, så popper han rundt i buret og spiser de mælkebøtter jeg lige har givet dem. :)

Men en anden ting jeg har lagt mærke til, igår da jeg bar ham ud i deres græsningsbur, peb han med den mest ynkelig lyd, som om jeg ramte et eller andet dumt punkt på hans bryst eller mave? Det er også først lige begyndt indenfor de sidste dage... :?

klok

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af klok »

Hej... Ved godt denne tråd er gammel, men hvad blev konklusionen? Gik det i sig selv igen?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mærkelig vejrtræning..

Indlæg af Mysteries »

Og nu hvor den er hevet frem og jeg ser den tænker jeg: kan det ikke være snøvlen? Hvor de nærmest lyder som en kaffemaskine, eller som om de snorker i et væk? Det er beskrevet en del gange på andre fora, en mislyd fra luftvejene hos marsvin. Min teori er at det kan være årstidsbestemt og have noget at gøre med fugtighed i omgivelserne. Jeg og en anden havde det hos et marsvin hver især for nogle år siden, og hos mig gik det væk da vejret skiftede, hos den anden da hun blev mere omhyggelig med at skifte spåner så de ikke gik så fugtigt. Det kan selvfølgelig også bare være et rent tilfælde. Under alle omstændigheder så er snøvlen, så vidt jeg ved, noget der kan være kronisk uden at være noget større problem for marsvinet.
Christina

Besvar