Forskellige øjendråber Fucithalmic/Spersadex

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Tobiasmor

Forskellige øjendråber Fucithalmic/Spersadex

Indlæg af Tobiasmor »

Frisbee har gået et stykke tid med øjensnask, jeg har intet kunne se vedr. noget som sad i øjet eller skader, jeg var rimelig sikker på at det skyldtes nogle rigtige dårlige spåner med meget støv i.

Det ene øje er så blevet helt pænt igen, men det andet bliver ved med at danne snask, der kommer sådan noget hvidligt (ligner pudsevæske) som han bare ikke får fjernet så det snasker omkring øjet. I sidste uge smuttede vi så til dr. dyr som kunne se at slimhinden var irriteret/betændt han blev tjekket for øjenskader med farve og der var heldigvis ikke noget at se. Tænderne fik også et tjek og han blev lytte på såfremt han skulle have en forkølelse og der var heller ikke noget. Det er åbenbart ikke smitsomt da ingen af de andre har fået noget med øjnene, selvom de ind imellem renser øjne på ham.

Vi kom så hjem med fucithalmic som skulle bruges 2 gange om dagen i 7 dage.

Jeg syntes øjet er blevet bedre, men så sent som i eftermiddag, så tjekker jeg lige hans øje som ser rimelig fint ud, der er lidt indtørret omkring øjet i hårkanten, som måske også kan skyldes øjensalven fra i morges, knap en halv time senere, efter han har siddet og guffet lidt majkolbe, så kommer der lige sådan en ordenlig hvid klat i øjet igen og der er snask rundt om øjet.
Jeg ringede så til dyrlægen for at få et godt råd og vi prøver nu at skifte over til nogle dråber som hedder Spersadex, som jeg så skal dryppe med 3 gange om dagen, så håber vi det snart bliver helt fint.

Før jeg drypper øjne renser jeg evt. indtørret snask af med saltvand, så der ikke sidder gamle skårper i hans pels og huden ikke kan ånde.

Er der nogen herinde som har erfaring med disse andre øjendråber og er der andet jeg kan gøre for at forbedre muligheden for en hurtig bedring ?

Gode råd eller deling af jeres erfaringer modtages med kyshånd :wink:

Maria Hjort

Re: Forskellige øjendråber Fucithalmic/Spersadex

Indlæg af Maria Hjort »

Der er stor forskel på de to slags øjendråber.

Fucithalmic er udelukkende antibakteriel
Spersadex indeholder også cortison...og gives derfor ikke ved sår på hornhinden. Tror du må væbne dig med lidt tålmodighed inden du ser en effekt. Hvis ingen af øjendråberne hjælper kan det være du skal skifte til nogle helt 3. - særligt hvis man mistænker fx. chlamydia

Tobiasmor

Re: Forskellige øjendråber Fucithalmic/Spersadex

Indlæg af Tobiasmor »

Tusinde tak for svar.

Det vil sige at jeg skal ikke forvente at øjet skulle være i klar bedring efter weekenden ? syntes ellers det var det dyrlægen nævnte.

Chlamydia har slet ikke været på tale, er det ikke ret smitsomt ? tænkte mere nu når der ikke er noget at se på de andre dyr som han går sammen med.

Såfremt det er chlamydia så syntes jeg at jeg har læst noget om at selvom man tester så kan testen godt være negativ, selvom dyret er sygt. Hvilken behandling øjendråbe vil så være den mest effektive mod chlamydia, mere så jeg ved lidt selv, da dyrlægerne jo desværre ikke altid ved det hele, når det drejer sig om marsvin.

Besvar