Lus og Sellnick

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
vibs1310

Lus og Sellnick

Indlæg af vibs1310 »

Jeg har i dag haft et af vores marsvin ved dyrlægen pga mistanke om sellnick. Han har en skaldet plet på bagdelen og klør sig. Derudover er han meget følsom overfor berøring. Dyrlægen "tapede" ham og i mikroskopet var der en fin lus der vinkede til os der kiggede :-&
Jeg fik noget advance med hjem og skulle så dryppe ham lidt samt vores andet marsvin også skulle behandles.

Her til aften ville jeg vise børnene hvordan sådan en lus ser ud i mikroskop. (Jaja, os her på landet har altså ikke meget at give os til)
Dog fandt jeg en lille rund ting der kravlede ret hurtigt. Lusene var mere aflange og havde meget besvær ved at møve sig rundt. Desuden havde den runde ting et par følehorn, hvilket jeg ikke synes lusene har.

Er der nogle bud på hvad den runde ting er?
Kunne vi risikere at være ramt af både lus og sellnick? Og i så fald hvor kan det komme fra? Vi har ikke nye mutter i besætningen og begge blev behandlet for sellnick for et par år siden. Børnenes vener har ikke marsvin og vi har ikke rodet med marsvin hos dyrehandlere e.l. Så det undrer mig rigtig meget hvordan vi har fået rodet skidtet til os.
Hvis det nu skulle være sellnick, vil det vi har fået mod lus så også tage sellnicken, eller skal vi omkring dyrlægen igen?

Det blev til mange spørgsmål, men håber der er nogle der kan hjælpe med lidt svar:)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Lina »

Advance... hvad er det helt præcist?
Der er nemlig en hel del midler der IKKE er velegnede til marsvin.. bl.a. Advocate, der har flere marsvineliv på samvittigheden.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

vibs1310

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af vibs1310 »

Ind og kigge og uha, det er advocate. (Har altså ingen ide om hvor jeg fik advance fra)
Er der noget dokumentation på at Advocate er skidt, for så vil jeg da konfrontere dyrlægen med det?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Lina »

åh, nu er det temmelig lang tid siden at nogen har haft brugt det herinde... men søger man på det her, så støder man på et par tråde med dødsfald til følge... og så mener jeg at det vist var (helle) lynggårds dyrlæge, der var i kontakt med nogen brititske dyrlæger m.m. ang. advocate.

Som hovedregel... så må du bruge frontline spray (IKKE pour-on), og den virker så ikke mod selnik... og så må du bruge stronghold. Alt andet er enten bad news eller ikke 'prøvet' nok.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

vibs1310

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af vibs1310 »

Tak for svar.
Begge marsvin er heldigvis friske endnu, selvom jeg var lidt bekymret for den ene, der virkede lidt træt i går aftes.

Jeg tror vi har noget frontline på spray til at stå, så det må jeg forsøge mig med. Hvor længe tror du der skal gå før de skal have et sprøjt? Dyrlægen sagde at med det her advocate skulle der gå 3-4 uger og så skulle de dryppes igen og så igen igen efter yderligere 3-4 uger. Skal det være noget lign. med frontlinen? Har lus så lang en cyklus at man skal fortsætte i så lang tid? Synes det lyder voldsomt...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Lina »

mjaeh.. ikke for at lyde sådan grim... men jeg ville skifte dyrlæge...

Hvis man behandler for lus, så er det frontline og ├ëN behandling.

Hvis det er for selnik, så er det ├®n max 2 behandlinger med stronghold eller 2 max 3 behandlinger med ivomec.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

GINNIPIG

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af GINNIPIG »

Hvis de allerede har fået Advocate, tror jeg heller ikke de skal behandles med frontline, da jeg mener det både tager lus og selnick, altså advocate.

Men hvis du ikke har haft behandlet endnu, ville jeg også tage til en anden dyrlæge, for hvis det nu er selnick, er det ikke nok at behandle med frontline.

Held og lykke med dem :)

vibs1310

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af vibs1310 »

Problemet med at bruge en anden dyrlæge er at vi så skal køre 30-40 km hver vej, hvilket jeg synes er meget. Og tænkte selv at han led af Selnick, hvilket de fint kunne behandle sidst. Men må indrømme at jeg tidligere har overvejet at finde en anden, men tænkte at disse var gode til smådyrene, når nu deres ekspertise i hvert fald ikke er på hesteområdet.

Altså, som det er nu er de begge behandlet med advocate. Så vil i hvert fald ikke begynde at rode med andet nu, for at undgå at de skal døje med al for mange giftstoffer. Det store spørgsmål er så om jeg skal gentage behandlingen med advocate om de 3-4 uger, bruge noget andet, eller bare se om ikke det var nok med den ene gang til at kurere dem for det utøj? Hvad ville I gøre?

Hvor kommer lus/selnick fra?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Lina »

nej, du skal bestemt ikke bruge mere af det middel - for en sikkerheds skyld.

Men du kan jo lidt vende den om... med en ikke-marsvinekyndig dyrlæge, der kan det koste dyrt at spare nogen km, hvis dyrlægen fejlbehandler dyret.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

vibs1310

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af vibs1310 »

Er helt enig at på det punkt kan det ikke betale sig at spare de km. Nu var det så heller ikke så meget prisen jeg tænkte på mht afstand til dyrlægen. Men mere det at det måske er synd at fragte marsvinet så langt. På den anden side er det mere synd hvis marsvinet ikke får den rette behandling. Troede bare at disse dyrlæger godt kunne finde ud af det med smådyrene og da mutterne heldigvis sjældent er syge har jeg faktisk ikke så mange erfaringer med den her dyrlæge. Det har jeg så nu...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Lina »

Desværre nej. Sådan som jeg har erfaret og lyttet mig frem til, så kan du regne med at de ved ting om hunde og katte.. alle andre typer 'eksotiske' kæledyr, der varierer det rigtigt meget om dyrlægen ved nok, eller om de overhovedet ved noget. Du kan derfor osse komme ud for at en rigtigt god marsvinedyrlæge ikke aner en dyt om undulater osv.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af Anni »

Lina skrev:mjaeh.. ikke for at lyde sådan grim... men jeg ville skifte dyrlæge...

Hvis man behandler for lus, så er det frontline og ├ëN behandling.

Hvis det er for selnik, så er det ├®n max 2 behandlinger med stronghold eller 2 max 3 behandlinger med ivomec.
Stronghold tar både selnik og lus.

Vil dog altid foretrække at behandle med ivomec, når der er tale om selnik, men tror det er en smagssag :)
Agerskovs opdræt

GINNIPIG

Re: Lus og Sellnick

Indlæg af GINNIPIG »

Anni skrev:
Lina skrev:mjaeh.. ikke for at lyde sådan grim... men jeg ville skifte dyrlæge...

Hvis man behandler for lus, så er det frontline og ├ëN behandling.

Hvis det er for selnik, så er det ├®n max 2 behandlinger med stronghold eller 2 max 3 behandlinger med ivomec.
Stronghold tar både selnik og lus.

Vil dog altid foretrække at behandle med ivomec, når der er tale om selnik, men tror det er en smagssag :)
Tager ivomec ikke også lus? Troede det slog alt levende utøj ihjel nu og her, bare ikke æg. Derfor man hurtigt skal genbehandle.
Men jeg ved det ikke, har altid brugt stronghold

Besvar