Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Indlæg af Mabitha »

Hej alle!

Som overskriften siger, ja så har skæbnen bestemt, at jeg skal stifte bekendtskab med endnu en marsvinesygdom, som jeg desværre tror, er sellnick.
Min søde han, Miel, begyndte for nogle uger siden at kradse sig lidt indimellem, men alt jeg kunne se, var en smule skæl, især på bagkroppen. Ellers var alt, som det plejer, og jeg valgte at se, om det evt. ville gå i sig selv igen. Indtil for 2-3 dage siden, var der intet andet at se - jeg havde endda kigget lidt ekstra på maven og under forbenene, hvor jeg havde læst mig til, at Sellnick oftest ses, men ingenting. I løbet af disse sidste par dage, synes jeg dog, han var begyndt at opføre sig noget mere aggressivt overfor sin burkammerat, men da Arkimedes stadig er ung (4┬¢ md), kunne det måske være, at han bare var blevet træt af teenage-fnidder :doubt:
Nu til eftermiddag vælger jeg at tjekke ham igen, og da er hans pels udenpå begge forben/på siden i det område rodet og delvist væk, og især i den ene side har han enkelte små tørre hvidlige skorper (2-3mm i diameter) og endda et lille blodigt sår i samme størrelsesorden efter at have kradset sig :( Jeg kunne også mærke, at han havde fået lidt løs hud om maven, hvorfor jeg mistænker ham for at have tabt sig lidt.
Udover ikke at være glad for, at jeg kiggede i hans pels og rensede hans sår med klorhexidin, spiser han og virker glad og interesseret - især når der er chance for godter - som altid!

Da jeg har læst mig frem til her på siden bl.a. at det kan gå meget stærkt, ringede jeg til KUs dyrehospital (skadestuen) nu til aften, men hende, jeg talte med, mener, at han sagtens kan vente til at komme ind til dem til i morgen. Jeg vil derfor gerne høre, hvad jeres erfaringer er mht. at vente?

På forhånd mange mange tak!!

Maja
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Indlæg af Kjelin »

Det er svært at sige om det er sellnick, men det kan godt være det, og super at du er så obs på dyrene.

Skulle det være sellnick er det heldigvis nemt at behandle og du skal ikke være nervøs for at vente med dyrlæge til i morgen :)
Husk at ved sygdomme som sellnick, skal alle marsvinene behandles 2 gange hvis der behandles med ivermectin.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Indlæg af Mabitha »

Super! Så får jeg en tid til ham til imorgen! :)
Jeg tjekkede også Arkimedes, men han ser overhovedet ikke ud til at have noget - ikke en gang noget, der ligner skæl. Han skal selvfølgelig også behandles, men skal jeg tage ham med imorgen også eller lade ham blive hjemme?
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Jeanette

Re: Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Indlæg af Jeanette »

Det er bedst også at desinficere deres omgivelser som bur, madskåle, drikkeflasker osv. Samt vaske håndklæder de evt sidder på hos dig. Vask også hænder mellem at du rører ved marsvinene, altsammen for ikke at æggene fra miderne kommer rundt og smitter igen. Hvis det var mig, ville jeg også vaske selve marsvinene med gnaver-utøjsshampoo efter første behandling med ivomec, for at få evt. mider, og æg fra dem, ud af pelsen på dyrene.

von sortfod

Re: Og så tager vi endnu en sygdom: Sellnick!?

Indlæg af von sortfod »

Man skal altså passe på med at behandle med flere ting på en gang og med at vaske osv.

Det burde fint kunne klares uden at skulle bade osv. med andre ting

Besvar