Behandling med Baytril

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af Gizmo »

Nu må jeg hellere lige komme på banen også - det er mig der har solgt grisen..
Han har ikke stået i træk her og efter min bedste overbevisning var han sund og rask da han tog herfra. Du har ikke nævnt at der skulle være noget galt i nogen af de mails vi har skrevet mellem flytningen og kastrationen. Du skrev først da han var blevet kastreret at han også havde fået baytrill for det, men nu skriver du han har været forkølet siden du fik ham?
Han var jo formidlingsgris, ikke voldsomt stor da han flyttede ind, men har vokset rigtig godt i den tid han var her. Jeg kan ikke huske hvad vi vejede ham til, men mener det var omkring 700 g., måske mere.
Håber meget han bliver hurtigt rask, umiddelbart synes jeg ikke 3 gange baytrill lyder af ret meget. Hans krop skal jo pt. både komme over operationen og bekæmpe en forkølelse. Vil dyrlægen stadig ikke behandle mere selvom han stadig snotter?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af Kjelin »

Det er meget normalt at give antibiotika i forbindelse med og efter en operation (også kastration når det gælder marsvin), for at undgå infektioner. Typisk vil dyrlægen starte behandlingen op (f.eks. med en baytril injektion), og så kan ejer efterfølgende give baytril oralt i minimum 5 dage og evt. op til 10 dage, alt efter hvilken operation vi snakker om. Man skal ikke (men kan godt) dele dosis op og give to gange om dagen, men hvis dosis blot er som den skal være så kan man fint nøjes med at give det ├®n gang dagligt.

Nu din gris snotter og virker forkølet er der ingen der kan sige om den også kan have en bakteriel lungebetændelse, men det er en mulighed. Den skal lyttes på og så må en dyrlæge vurdere om der er behov for behandling. Måske er der nogen der kende en god dyrlæge i dit område?
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

BomBom

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af BomBom »

Gizmo skrev:Nu må jeg hellere lige komme på banen også - det er mig der har solgt grisen..
Han har ikke stået i træk her og efter min bedste overbevisning var han sund og rask da han tog herfra. Du har ikke nævnt at der skulle være noget galt i nogen af de mails vi har skrevet mellem flytningen og kastrationen. Du skrev først da han var blevet kastreret at han også havde fået baytrill for det, men nu skriver du han har været forkølet siden du fik ham?
Han var jo formidlingsgris, ikke voldsomt stor da han flyttede ind, men har vokset rigtig godt i den tid han var her. Jeg kan ikke huske hvad vi vejede ham til, men mener det var omkring 700 g., måske mere.
Håber meget han bliver hurtigt rask, umiddelbart synes jeg ikke 3 gange baytrill lyder af ret meget. Hans krop skal jo pt. både komme over operationen og bekæmpe en forkølelse. Vil dyrlægen stadig ikke behandle mere selvom han stadig snotter?
Jeg skriver at det er nok er træk.. og med den udmeldelse mener jeg ikke at det ER træk, men at det er en mulighed, da han stod tættest på døren ind til mutterummet.

Ja, han var sund og rask da jeg hentede ham, men hvis du husker efter, tørrede du selv lidt snot af hans snude og sagde at han var lidt vådsnudet. Derfor tror jeg han allerede var på vej til en forkølelse da jeg hentede ham.

Det er overhovedet ikke for at hænge dig ud og jeg havde da heller ikke tænkt mig at nævne dig ved navn/din bruger. Grunden til jeg nævnte det med træk hos dig var pga de andre kunne få et indblik i hvor længe han havde snottet.

Okay, det var en fejl fra min side, ikke at nævne det i mine mails.

Jeg ved ikke om dyrlægen vil fortsætte behandlingen, de sagde bare at nu blev det påskeferie og de mente de tre gange var nok, men hvis der ingen bedring var, måtte jeg gerne ringe efter påske. Jeg synes bare det er træls at udsætte ham for stress ved at køre i bil helt ned til dyrlægen, så hellere give ham baytril herhjemme.

Jeg håber ikke at du tager det som et personligt angreb, for det er det altså slet ikke. Jeg vidste godt han havde lidt snot da jeg hentede ham og valgte at købe ham alligevel. Så det ligger kun på mine egne skuldre.
Jeg har påtaget mig ansvaret for at få ham rask og det vil jeg fortsætte med, indtil han er 100% rask.

Maria Hjort

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af Maria Hjort »

Jeg er enig med Malene. Derudover er der i mine øjne klar forskel på "klart flåd fra næsen" og pus fra næsen (snot). Det lyder som din kastrat har det sidste. Og er dette tilfældet er det i mine øjne behandlingskrævende da det kan sprede sig til de nedre luftveje (lungerne).

Få fat i din dyrlæge - eller en anden dyrlæge og få grisen i behandling på min. 10 dage.

Mht 1 ml baytril som injektion - så tror jeg ikke han har fået så meget (jeg ville nok give 0,2 alt efter vægt da konc er højere på inj. væsken end den orale) men det kan sagtens skyldes at dyrlægen har rundet op da der skulle takseres.

God bedring med ham :)

BomBom

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af BomBom »

Altså før behandlingen med baytril, var det uden tvivl snot.. Gullig/hvid der sad i næseborene. Nu er det mere klart og flydende væske, hans næse løber ikke, men når han nyser kan jeg mærke der kommer noget ud.

Jeg har snakket med dyrlægen og hun siger at jeg skal holde øje med ham i en uge og hvis det bliver værre skal jeg kontakte hende igen.

Hun siger at det er en virus han har, for ellers ville han være blevet rask af baytril behandlingen. Hun sahde ydermere at det kunne være smitsomt, men vores hun fejler intet og de står lige op ad hinanden og putter sammen når de er ude af burene.

Det kunne også udvikle sig til lungebetændelse, derfor skulle jeg holde meget øje med ham i den kommende uge.

Han er frisk og spiser som han skal. Han springer rundt (Badutspring), snakker og opfører sig eksemplarisk.

Jeg spurgte hende om det ville hjælpe at give ham noget kamillethe og det havde hun ikke hørt om, hun troede heller ikke det som sådan kunne helbrede ham, men at jeg da kunne prøve, for det kunne sikkert ikke skade ham. Hun mente ikke umiddelbart det skulle have nogen effekt. Men jeg har købt det i dag og regner med at hælde det i hans vandflaske eller give ham lidt med en engangssprøjte igennem munden hver dag.
Jeg læse nemlig at flere giver theen når deres dyr er forkølede.

Dyrlægen snakkede også om allergi, men her hos mig har han gået på spåner, rene aviser i en uge og rent hø og der har ikke været nogen forskel.

Tak for jeres svar :)

von_fancy

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af von_fancy »

BomBom skrev:Nu er det mere klart og flydende væske, hans næse løber ikke, men når han nyser kan jeg mærke der kommer noget ud.
Er der ikke andet end at der kommer noget ud når han nyser?.. - det gør der da også ofte når mennesker nyser, uden at de er hverken forkølede eller andet. :)

BomBom

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af BomBom »

von_fancy skrev:
BomBom skrev:Nu er det mere klart og flydende væske, hans næse løber ikke, men når han nyser kan jeg mærke der kommer noget ud.
Er der ikke andet end at der kommer noget ud når han nyser?.. - det gør der da også ofte når mennesker nyser, uden at de er hverken forkølede eller andet. :)
Jo, altså han er lidt fugtig/våd inde i næseborene. Men han er helt tør på pelsen udenom.. hvis du forstår? Og han gnider poten mod næsen engang imellem, så der er lidt.

Men før behandlingen rendte der snot ned i pelsen under næseborene.

von_fancy

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af von_fancy »

Umiddelbart lyder det altså for mig som om baytrill har haft sin virkning, han lyder til at være ret normal.
At de er fugtige i næseborene med tør pels er ganske normalt, og at gnide næsen gør de jo når de vasker sig eller lige skal pudse sig. Altså med mindre nys og 'tørren næse' sker konstant, synes jeg nu det lyder som om han er ganske normal. :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Behandling med Baytril

Indlæg af Marsvin »

BomBom skrev:Altså før behandlingen med baytril, var det uden tvivl snot.. Gullig/hvid der sad i næseborene. Nu er det mere klart og flydende væske, hans næse løber ikke, men når han nyser kan jeg mærke der kommer noget ud.

Jeg har snakket med dyrlægen og hun siger at jeg skal holde øje med ham i en uge og hvis det bliver værre skal jeg kontakte hende igen.

Hun siger at det er en virus han har, for ellers ville han være blevet rask af baytril behandlingen. Hun sahde ydermere at det kunne være smitsomt, men vores hun fejler intet og de står lige op ad hinanden og putter sammen når de er ude af burene.

Det kunne også udvikle sig til lungebetændelse, derfor skulle jeg holde meget øje med ham i den kommende uge.

Han er frisk og spiser som han skal. Han springer rundt (Badutspring), snakker og opfører sig eksemplarisk.

Jeg spurgte hende om det ville hjælpe at give ham noget kamillethe og det havde hun ikke hørt om, hun troede heller ikke det som sådan kunne helbrede ham, men at jeg da kunne prøve, for det kunne sikkert ikke skade ham. Hun mente ikke umiddelbart det skulle have nogen effekt. Men jeg har købt det i dag og regner med at hælde det i hans vandflaske eller give ham lidt med en engangssprøjte igennem munden hver dag.
Jeg læse nemlig at flere giver theen når deres dyr er forkølede.

Dyrlægen snakkede også om allergi, men her hos mig har han gået på spåner, rene aviser i en uge og rent hø og der har ikke været nogen forskel.

Tak for jeres svar :)
Jeg vil kun give dig et svar:

Læs og følg hvad Maria Hjort og Kjelin (Malene/Malle) skriver. Der er en vigtig grund til at de er en del af vores Videnspanel (hvilket vi er meget glade for). Det er to dygtige marsvinekyndige personer, som er henholdsvis dyrlæge og dyrlægestuderende, der svarer dig.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar