Sellnik???

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af severins »

De hormornelle problemer kan skyldes hårtab, men ikke sår det har jeg aldrig set nogle få før.

Gravide og ammende kvinder kan jo også tabe håret pga hormoner, men det er ikke noget som man får sår af.

Jeg tror nu ikke på det er hormornelle problemer, men nærmere ringorm det ligner det meget.

Synes ikke du skal stresse dyret mere end højst nødvendigt, og vente med at gøre mere til hun har født når det er lige op over. :mrgreen: :mrgreen:

von4kløver

Re: Sellnik???

Indlæg af von4kløver »

severins skrev:De hormornelle problemer kan skyldes hårtab, men ikke sår det har jeg aldrig set nogle få før.

Gravide og ammende kvinder kan jo også tabe håret pga hormoner, men det er ikke noget som man får sår af.

Jeg tror nu ikke på det er hormornelle problemer, men nærmere ringorm det ligner det meget.

Synes ikke du skal stresse dyret mere end højst nødvendigt, og vente med at gøre mere til hun har født når det er lige op over. :mrgreen: :mrgreen:
Hmmmm :lol: Ved godt hvad du mener, men hormoneller problemer skyldes næppe hårtab :mozilla_tongue:

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Anni »

Houmann skrev:Jeg hælder desværre også til ringorm :cry: Specielt fordi der er ringorm "i omløb" på Sjælland i øjeblikket. Tvivler på Sellnik, da det typisk vil vise sig ved at de klør hul på sig selv omkring nakke/hals.
Mht. hormonforstyrrelser på skinnybærere, vil jeg bare lige sige at jeg aldrig har oplevet hårtab eller andre "sjove ting" på mine skinnybærere. Måske det er specielle linier der har et problem, eller ???
Krydser fingre for din gris og ungerne Laura !
Bliver altså nød til at rette dig her, for det er direkte forkert det du skriver.

Både sellnik og ringorm kan komme ALLE steder på kroppen af et marsvin, derfor kan man ikke sige, at bare fordi det er det ene sted, fremfor det andet, så er det ringorm/sellnik.

Desuden kan man ikke sige at hormonforstyrelser er forbundet med en speciel linie, eller at det specielt er skinnybære som får det, for det passer heller ikke.
Agerskovs opdræt

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Anni »

von4kløver skrev:
severins skrev:De hormornelle problemer kan skyldes hårtab, men ikke sår det har jeg aldrig set nogle få før.

Gravide og ammende kvinder kan jo også tabe håret pga hormoner, men det er ikke noget som man får sår af.

Jeg tror nu ikke på det er hormornelle problemer, men nærmere ringorm det ligner det meget.

Synes ikke du skal stresse dyret mere end højst nødvendigt, og vente med at gøre mere til hun har født når det er lige op over. :mrgreen: :mrgreen:
Hmmmm :lol: Ved godt hvad du mener, men hormoneller problemer skyldes næppe hårtab :mozilla_tongue:
Jeg tror stadig det er sellnik din hun har, især fordi hun er drægtig, som kan stresse dyret, og dermed udløse stress.
Vil stadig anbefale dig at få hende tjekket hos dyrlægen, når hun har født :)
Agerskovs opdræt

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Kjelin »

Anni drægtige hunner er følsomme overfor stress som du skriver og det er netop dem man tit kan se symptomer hos. Men dette gælder altså ikke kun sellnick som du skriver, det gælder alle sygdomme inkl. ringorm.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Anni »

Kjelin skrev:Anni drægtige hunner er følsomme overfor stress som du skriver og det er netop dem man tit kan se symptomer hos. Men dette gælder altså ikke kun sellnick som du skriver, det gælder alle sygdomme inkl. ringorm.
Ja det ved jeg godt :)
Men sys især at sellnik kommer i forbindelse med stress, jeg har hvert fald kun oplevet det i forbindelse med stress, hvor i mod ringorm virker til at komme lidt mere "tilfældigt".
Agerskovs opdræt

Houmann

Re: Sellnik???

Indlæg af Houmann »

Når nu vi ved at der er udbrud af ringorm her på Sjælland, er det vel meget oplagt at tænke i de baner ? Har fået oplyst af dyrlæge at hun er blevet kontaktet af flere marsvinefolk som har fået ringorm. Måske at der er en epidemi i gang ? :shock:

Og forøvrigt enig i at selnik kan vise sig på alle områder af grisen, da det jo er en mide, netop derfor at jeg skrev at det "typisk vil vise sig" ved at de klør sig i nakkeregionen = at det ikke altid viser sig ved at de klør hul i nakken :wink:

Jeg har selv opdrættet teddy, og har et par gange oplevet at de blev lidt tyndhårede i forbindelse med drægtighed, nøjagtigt som jeg har oplevet at et par skinnyer er blev lidt lådne på toppen i forbindelse med drægtighed. Men jeg har aldrig oplevet at de har fået sår.

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Nej men altså det har jeg/vi. Og nej det er ikke fordi bærene er syge at de har fået sår !!

Besvar