Sellnik???

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Altså man kan godt ha ringorm hvor kun 1 i hele bestanden udviser tegn på det.

Så lige den ene ting giver ikke så meget...

Men jeg tror altså ikke det er andet end hormoner. Men hold øje med hende og se om det udvikler sig. Eller om der kommer flere pletter eller huden bliver hvid og/eller fortykket

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Sabrine_Nissen skrev:
von sortfod skrev:Benedikte og jeg havde en bærer hun som så sådan ud efter fødslen:

Billede

Da såret på billedet blev til en skorpe og faldt af, så det ligesådan ud som det du har på dine billeder.

Så det kunne meget vel være hormoner også da det er så tæt på terminen.
Hold da op stakkels mut. Sådan noget må da klø som bare pokker når det heles? :(
Ja. men det kan lindres ved at smørre det. Desværre er hormonforstyrrelse som den her slags ikke ualmindeligt ved skinnybærer, dog som oftes ikke så slemt som det her.

von4kløver

Re: Sellnik???

Indlæg af von4kløver »

von sortfod skrev:Altså man kan godt ha ringorm hvor kun 1 i hele bestanden udviser tegn på det.

Så lige den ene ting giver ikke så meget...

Men jeg tror altså ikke det er andet end hormoner. Men hold øje med hende og se om det udvikler sig. Eller om der kommer flere pletter eller huden bliver hvid og/eller fortykket
Tak for hjælp!! Jeg opdaterer........

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Kjelin »

von sortfod skrev:Benedikte og jeg havde en bærer hun som så sådan ud efter fødslen:

Billede

Da såret på billedet blev til en skorpe og faldt af, så det ligesådan ud som det du har på dine billeder.

Så det kunne meget vel være hormoner også da det er så tæt på terminen.
Jeg tror altså ikke på "hormoner" alene kan være skyld i dette. Der må have været en årsag.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Jamen det var der ikke. Hun rengjorde sig simpelthen for meget efter fødslen, sammenlagt med hormoner og det gik væk ved at blive smurt. Og det blev tjekket ved en dyrlæge.

Og jeg har oplevet det ved flere af skinnybærerne.

Så jo det kan sagtens være hormoner.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Kjelin »

Ok Christina, jeg tror bare der må have været en underliggende grund til at hun får sådan et stort sår.

Men tilbage til Lauras marsvin, så synes jeg bestemt ikke det ligner "hormoner". Når vi snakker hormonforstyrrelser i forbindelse med drægtighed er det ofte pelstab(i større eller mindre grad, og tit symmetrisk fordelt på kroppen) og ikke direkte fuldstændig hårløse pletter med sår i kanterne. Ud over det synes jeg at jeg kan se lidt hvidlige flager, men billedet er ikke helt skarpt.
Jeg ville ikke slå dette hen som værende ingenting, for man skal huske på at f.eks. ringorm kan gå i sig selv igen uden behandling specielt på voksne dyr, men dyrene vil stadig værre smittebærer. Det er nok også derfor vi ser så meget ringorm pt, fordi der behandles lidt lokalt eller der slet ikke behandles, symptomerne forsvinder og så tror man at det ikke var noget.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Kjelin skrev:Ok Christina, jeg tror bare der må have været en underliggende grund til at hun får sådan et stort sår.
Ikke andet end at hun er skinnybærer. Og skinnybærerne i hvertfald hos os er slemme til at blive plaget af hormoner. Enten ved pelstab ( ikke symetrisk eller lign) og efter fødslen rengøre sig så kraftigt de får den slags sår i større eller mindre grad... Men der har du og jeg så forskellige erfaringer med hormoner.. Men racerne er også forskellige ( skinny/bærer og langhår) :D

Og angående Lauras marsvin så synes jeg ringorm/svamp plejer og sætte sig andre steder som ørene, i centrum af hvirvler osv. har aldrig hørt om det starter på benene.
Og derudover vil jeg også mene at selve huden ville være fortykket og hvid midt i pletten medmindre det er noget man ikke har opdaget i flere uger...

Og hvorfor vi oplever det i stigende grad ja det kan vi kun gætte os til men mange tror man kan lokal behandle fordi viden om sporre ikke er specielt store og fordi dyrlægerne tilsyneladende heller ikke forstår det med sporre....

Men jeg har heller ikke afvist det er ringorm, men igen det kan en prøve ved en dyrlæge jo så påvise.. eller afvise...

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Anni »

Kjelin skrev:Ok Christina, jeg tror bare der må have været en underliggende grund til at hun får sådan et stort sår.

Men tilbage til Lauras marsvin, så synes jeg bestemt ikke det ligner "hormoner". Når vi snakker hormonforstyrrelser i forbindelse med drægtighed er det ofte pelstab(i større eller mindre grad, og tit symmetrisk fordelt på kroppen) og ikke direkte fuldstændig hårløse pletter med sår i kanterne. Ud over det synes jeg at jeg kan se lidt hvidlige flager, men billedet er ikke helt skarpt.
Jeg ville ikke slå dette hen som værende ingenting, for man skal huske på at f.eks. ringorm kan gå i sig selv igen uden behandling specielt på voksne dyr, men dyrene vil stadig værre smittebærer. Det er nok også derfor vi ser så meget ringorm pt, fordi der behandles lidt lokalt eller der slet ikke behandles, symptomerne forsvinder og så tror man at det ikke var noget.
Jeg er helt enig med Malene.
Men jeg tror så mere på, at det er sellnick.
Det har jeg selv oplevet komme i udbrud ved fødsler og når de er højdrægtige, og det er meget stress relateret.
Netop derfor, får mine drægtige og også dem under fødsel, MEGET ro, og jeg forstyrrer KUN når det er nødvendigt :)

De få jeg har haft med hormonforstyrrelser, har aldrig haft sår, det har været pelstab og bare pletter, intet andet.
Agerskovs opdræt

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Siden der er flere bud ud fra billederne og hver isærs erfaringer kan vi jo konkluderer det bedste vil være og tage et smut forbi dyrlægen.

Så kan der komme vished over det..

Det må vi jo i det mindste kunne blive enige om :D

von4kløver

Re: Sellnik???

Indlæg af von4kløver »

Jeg vil hellere end gerne tage hende afsted, og så alligevel ikke... Vil det ikke stresse hende helt vildt med køretur, tages op osv...

Jeg kan behandle med stronghold og starte op med at behandle mod ringorm...

Det har iøvrigt ikke udviklet sig, og hannen hun har gået sammen med, har heller ingen symptomer. Han blev taget fra i lørdags.

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Sellnik???

Indlæg af Anni »

von4kløver skrev:Jeg vil hellere end gerne tage hende afsted, og så alligevel ikke... Vil det ikke stresse hende helt vildt med køretur, tages op osv...

Jeg kan behandle med stronghold og starte op med at behandle mod ringorm...

Det har iøvrigt ikke udviklet sig, og hannen hun har gået sammen med, har heller ingen symptomer. Han blev taget fra i lørdags.
Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at behandle hende med noget, FØR du ved hvad det er.
Hvis det var mig, og hun er tæt på fødsel, ville jeg isolerer hende fra de andre, og hvis det udvikler sig meget, før hun har født, så tage afsted til dyrlæge med det samme, hvis det ikke udvikler sig, så vent til ungerne er født, og så ta til dyrlæge bagefter.
Stress er simpelthen roden til alt ondt, når det gælder marsvin.
Agerskovs opdræt

von4kløver

Re: Sellnik???

Indlæg af von4kløver »

Anni skrev:
von4kløver skrev:Jeg vil hellere end gerne tage hende afsted, og så alligevel ikke... Vil det ikke stresse hende helt vildt med køretur, tages op osv...

Jeg kan behandle med stronghold og starte op med at behandle mod ringorm...

Det har iøvrigt ikke udviklet sig, og hannen hun har gået sammen med, har heller ingen symptomer. Han blev taget fra i lørdags.
Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at behandle hende med noget, FØR du ved hvad det er.
Hvis det var mig, og hun er tæt på fødsel, ville jeg isolerer hende fra de andre, og hvis det udvikler sig meget, før hun har født, så tage afsted til dyrlæge med det samme, hvis det ikke udvikler sig, så vent til ungerne er født, og så ta til dyrlæge bagefter.
Stress er simpelthen roden til alt ondt, når det gælder marsvin.
Jeg har isoleret hende som du har foreslået, og så vil jeg se tiden an. Der er forhåbentlig ikke så mange dage til hun føder...

Houmann

Re: Sellnik???

Indlæg af Houmann »

Jeg hælder desværre også til ringorm :cry: Specielt fordi der er ringorm "i omløb" på Sjælland i øjeblikket. Tvivler på Sellnik, da det typisk vil vise sig ved at de klør hul på sig selv omkring nakke/hals.
Mht. hormonforstyrrelser på skinnybærere, vil jeg bare lige sige at jeg aldrig har oplevet hårtab eller andre "sjove ting" på mine skinnybærere. Måske det er specielle linier der har et problem, eller ???
Krydser fingre for din gris og ungerne Laura !

von_fancy

Re: Sellnik???

Indlæg af von_fancy »

Houmann skrev:Mht. hormonforstyrrelser på skinnybærere, vil jeg bare lige sige at jeg aldrig har oplevet hårtab eller andre "sjove ting" på mine skinnybærere. Måske det er specielle linier der har et problem, eller ???
Nej. Den sammenhæng er der ikke.

von sortfod

Re: Sellnik???

Indlæg af von sortfod »

Houmann skrev:Mht. hormonforstyrrelser på skinnybærere, vil jeg bare lige sige at jeg aldrig har oplevet hårtab eller andre "sjove ting" på mine skinnybærere. Måske det er specielle linier der har et problem, eller ???
det er ikke ualmindeligt med hårtab og hormonelle problemer ved ruhår ved jeg. En teddy opdrætter fortalte mig at hun havde mange der havde pelstab og hormon problemer i forbindelse med fødsler.

Og mente det var noget som ruhår har tildens til. Og det er ikke usandsynligt. Det er ikke en speciel linie her, det optræder i. Men sådan er det jo...

Besvar