Spåne støv og meget pudse vædske

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Tobiasmor

Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Tobiasmor »

Kan der være en sammenhæng mellem nogle skod spåner (meget fine) med meget støv og at mit ene marsvin producere meget pudse vædske ?

Jeg prøvede sidste gang der var meget pudse vædske at skifte til biobase og vupti så var der ingen hvidt snask om øjet overhovedet, jeg kunne desværre ikke holde lugten af biobase ud, så jeg købte en portion spåner hos dyrehandleren som der var meget støv i og så kom det sørme igen, så jeg jævnligt må lige vaske lidt hvidt snask om øjet væk, har i andre oplevet dette ?

Nu har jeg købt nogle mere grove spåner som der ikke er så meget støv i (røde fra Staben) så håber jeg at det stopper igen, for det er da bare irriterende.

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af LenePi »

Havde samme problemer, men gik over til Spanvall blå spåner og nu er det blevet en hel del bedre.. Nyser og hoster dog stadig en del når jeg skifter bure, men ellers ikk noget.
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

von4kløver

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af von4kløver »

Du kan også prøve at spraye vand ud over spånerne inden dyrene kommer i buret efter skiftning. Hvis du bruger en forstøver, bliver spånerne ikke plaskvåde :)

von_fancy

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af von_fancy »

Ja det hænger ganske meget sammen.
Nogle grise er meget følsomme overfor støv og producerer mere pudsevæske når det er.

Tobiasmor

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Tobiasmor »

Okay dejligt at der da er en sammenhæng, som jeg også mente at kunne se at der var.

Jeg har købt de røde fra Staben hos Brogaarden og de er klart bedre end dem som jeg havde før (kan desværre ikke huske hvad de hed men de var købt hos zoodoom)

Hvilke spåner vil i så anbefale og ved i hvor de kan skaffes f.eks. i hvilken dyrehandlerkæde eller land og fritid eller lign. ?

Spanvall blå spåner er anbefalet nogen som ved hvor de kan købes ?

Ellers må jeg jo til nød gå over til biobase og se om jeg kan holde lugten ud :oops:

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Cillecc »

super godt emne!!
Jeg har nemlig også undret mig over hvorfor mine mutter fik (jeg kaldte det søvn :p) pudsevæske omkring øjnene. men det kan da være fordi savsmuldet er enormt støvet.
Lyder som en super god ide at bruge en forstøver til savsmuldet, det vil jeg da prøve :D
Billede

von sortfod

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af von sortfod »

De grove spåner støver ikke så meget som de røde. De fleste mærker findes i rød og blå. Hvor de røde er fine og de blå er grove.

Man kan købe nogle ved land og fritid ( deres eget mærke) som er rigtig gode og rigtig gode.

Men ellers kan man bruge blå Spanvall, Blue Star, & Staben. Det er dem som jeg kender som er rigtig grove og som ikke støver ret meget.

Det er meget forskellige hvor de har hvad hende. Men diverse foderstoffer har altid spåner i store pakker.

Tobiasmor

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Tobiasmor »

Okay så må jeg prøve at få fat i de blå Staben næste gang.

Tænk sig noget fint skod spåner med masser af støv jeg har haft, når jeg ligefrem er overbegejstret for de Røde Staben :shock:

Tusinde tak for hjælp jeg må på jagt i omegnen efter noget bedre. :wink:

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Saturn »

Her er der nogle mutter som bare har mere øjen hhv. næse pus end andre.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Askholm

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Askholm »

Jeg bruger nogen der hedder Vida Stallstr├ de er også rigtig grove

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Cillecc »

Askholm skrev:Jeg bruger nogen der hedder Vida Stallstr├ de er også rigtig grove
hvor kan man få det henne?
Billede

von sortfod

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af von sortfod »

Askholm skrev:Jeg bruger nogen der hedder Vida Stallstr├ de er også rigtig grove
Ja de er også rigtig gode

Askholm

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Askholm »

Cillecc skrev:
Askholm skrev:Jeg bruger nogen der hedder Vida Stallstr├ de er også rigtig grove
hvor kan man få det henne?
Jeg køber dem hos Hobbydyrenes Foderstof i Billum (vestjylland :D ,så der er nok lidt langt, men hvis du ser Vida Stallstr├ kan du roligt købe dem,jeg bruger helst ikke andre)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Cillecc »

okay jeg vil prøve at se om man ikke kan få det på sjælland et sted :D
tusind tak :D
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Spåne støv og meget pudse vædske

Indlæg af Cillecc »

har lige fundet ud af at min foder mand sælger vida strøelse :D så det er ned og købe vida strøelse næste gang jeg skal købe foder :D
Billede

Besvar