kan det være skæl?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
stefan33

kan det være skæl?

Indlæg af stefan33 »

hej har en teddy han som er begyndt at tabe hår på ryggen . når det falder af hænger der noget ved ikke om det er tegn på skæl eller det der er værre .
gav ham en vasketur i aftes med noget antiskælshampoo og synes at det hjælp men er blevet i trivel... dylægen siger det kan være skæl men hun er ikke sikker

von sortfod

Re: kan det være skæl?

Indlæg af von sortfod »

Hvad fodre du med?

Teddyer kan jo være lidt specielle angående foder da de kan få foder allergi hvis fodret bla. er meget korn holdigt.

Derudover er huden rød, og irreteret eller er der bare skæl? Og klør den sig?

Houmann

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Houmann »

Teddyer er meget tricky mht. pels. Og teddyer har typisk skæl, nogen mere end andre. Men når den ligefrem taber pels, så lyder det som om der er noget galt. Men om det er fodring, skæl, svamp, sellnick eller ?
Det vil hjælpe hvis du kan sende billeder, samt skrive lidt mere omkring fodring, om den klør sig osv.

von sortfod

Re: kan det være skæl?

Indlæg af von sortfod »

Det kan sagtens være foder allergi som gør den taber pelsen. Benedikte har lige haft nogle plejebørn inde hvor der var 2 teddyer. Den ene havde foder allergi og tabte pelsen på bagkroppen indtil den kom over på ovator. Og den skællede helt vildt. Så det kan sagtens være foder allergi.

stefan33

Re: kan det være skæl?

Indlæg af stefan33 »

jeg foder med piller fra Lærkegården v/munke bjergby.
det er lige midt på ryggen det er galt.
havde fat i en dyrlæge der mener at det kan være skæl men som der er sagt så kandet også være andet .
men jeg er skulle give ham et antiskælbad i en-to uger hver anden dag men selføgelig holde øje med ham og tage ham med hvis det bliver værre.
der er ikk røde pletter men bar hud(han er mørk i huden) .


jeg ved ikke hvordan man lægger billeder ind her mutterne.dk men kan maile nogen ....
mvh
Stefan

Dueholms

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Dueholms »

Hvad er det for noget du vasker ham med?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Lina »

Du skal osse være obs på, at vasker du for ofte, så kan huden udtørre og det giver ligeledes skæl.
Så jeg må indrømme at jeg ikke giver stående bifald for det baderåd :?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

stefan33

Re: kan det være skæl?

Indlæg af stefan33 »

jeg kan ikk huske hvad det hedder

jeg har faktisk ikk vasket h am før i mandags kan dette evt være årsagen?
har lagt mærke til at han livede mere op og at der er kommet lidt hår ikk mange men er vist på vej
men må indrømme at jeg er lidt nevøvs alligevel
for har er en god far og giver flotte unger

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Lina »

Du skal ihvertfald ikke købe den shampoo fra kw som hedder gnavershampoo. Jeg ville nok heller ikke gå på kompromis med prisen, ikke når der i forvejen er hudproblemer. Jeg ville købe medicinshampooen fra KW istedet for. Der er en del andre mærker af shampoo som er velegnet, men lige netop KW er forholdsvist nemt at få fat i, da de fleste dyrehandlere fører det. Medicinshampooen er så god fordi den er mildere ved huden. Deres gnavershampoo.. ja den er ik så god til marsvin, fordi den ender med at udtørre huden istedet for at rense og fugte den.

Nizoral fra apoteket kan osse bruge, men her har jeg ingen erfaringer selv ... det ved jeg så at der er andre på forum som har.

Men det vil helt sikkert hjælpe at få vasket døde hudceller af.. hele fidusen ligger så i at shampooen samtidigt skal være god og rar ved huden, så den hjælper istedet for at lave nye problemer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Houmann

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Houmann »

Jeg har også fået anbefalet Nizoral skælshampoo til skælproblemer hos teddy-marsvin, af ├®n af Danmarks bedste teddy-opdrættere, som selv har brugt det til sine dyr. Dog skal de ikke vaskes ofte, men kun en enkelt gang. Da vask jo af gode grunde udtørrer og irreterer huden. har ikke selv afprøvet Nizoral-shampoo.

von_fancy

Re: kan det være skæl?

Indlæg af von_fancy »

Nizoral shampooen virker mod skæl.. Men man skal jo gerne finde årsagen til skællen.

Houmann

Re: kan det være skæl?

Indlæg af Houmann »

Har modtaget 3 billeder af Stefans teddy, som jeg har lovet at lægge ind for ham, så her er de:

Billede

Billede

Billede

Besvar