Slatten mor efter fødsel

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mullemut

Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Mullemut »

Jeg har en hun på 2 ┬¢ år som netop har fået sit 3. kuld (Planlagt som det sidste)

Hun har fået 5 meget små unger, som mere eller mindre har manglet pels på maven.. De har alle vejet 50-60 gram, men er født ifølge sammensætningsdatoen til tiden..

Den ene døde i nat (de blev født i går eftermiddags mens jeg ikke var hjemme) Mor gris har ikke drukket specielt meget, hun har slet ikke spist noget særligt, men gik straks i gang med persillen jeg gav hende igår ved midnatstid.. Hun har ikke spist det op, hun har pillet lidt i en rodbede hun havde fået, men ellers ikke rigtig noget..
Jeg har lige givet hende noget melon som hun tog en bid af, og gik så ind i huset igen..

Skal jeg se det an? Kan jeg gøre andet?

Hun har gået alene de sidste 3 uger, og hun har ikke ville spise vitakraft kugler eller det fine dyre foder fra dyrlægen jeg giver til mine højdrægtige og diegivende hunner, Har jeg givet hende de 2 typer foder har hun stået ved kanten og skreget efter mad.. :doubt: Så har hun fået multifit som hun plejer, og så er der stille.. Hun har spist godt til de sidste 3 uger og har fået ALT hvad hun kunne spise af alt det hun ville have..

Jeg ringer anyway til dyrlægen idag, og hører ad, jeg ville bare høre om nogen af jer har erfaringer?

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Annetten »

Har du noget biolapis? Det er godt som opkvikker. Ellers kan du købe det hos dyrlægen.

Du kunne også prøve at give hende lidt druesukker. Det er også en god booster.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Lina »

Mullemut skrev:men er født ifølge sammensætningsdatoen til tiden..
Må lige sige, at den konklusion kan du ikke drage, medmindre hun kun var sammen med hannen den ene dag.
Og har hun gået med ham længere end den ene dag, så er det ingen garanti for at hun er blevet drægtig fra dag 1, selvom hun måske har været i brunst. Kuldet kan derfor sagtens være for tidligt født og/eller aborteret. Umiddelbart hælder jeg til at de med den vægt er født før termin. Typisk vil unger født før tid ligge i risikozonen for luftvejsproblemer... altså både sådan noget som at lungerne ikke er klappet ordentligt ud, fordi de ikke er 'klar', og luftvejsinfektioner, væske i lungerne og sådden.

Mor lyder til at være der, hvor jeg selv ville ha kontaktet dyrlægen. Hun kan have 'mere' deroppe.. om det så bare er en moderkage. Og hun kan være godt igang med at få drægtighedssyge. Lugter hun underligt?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mullemut

Re: Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Mullemut »

Nej jegved godt at det ikeke r sikkert at hun er blevet drægtig med det samme, men når jeg ikke har set en parring kan det jo være lidt svært at regne med andet end den dato de blev sat sammen.. Derfor skriver jeg også i følge sammensætningsdatoen er de født til tiden, om de så er født 1-2 uger for tidligt ved jeg ikke med sikkerhed..

Jeg har kontaktet dyrlægen og vi skal derop senere idag..

Jeg har desværre ikke biolapis, men det spørger jeg lige dr dyr om jeg kan få noget med hjem af..

Alle ungerne er der endnu, undtaget den ene som døde i nat..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Lina »

er hun dehydreret? hvis hun er, så tving noget væske i hende.

Vi har med fordel benyttet os af en god appelsinjuice i sådan nogen tilfælde. Altså ok, normalt er det nok ikke det sundeste, men i kriser, så har vi væske, næring og frugtsukker/energi i samme ombæring.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mullemut

Re: Slatten mor efter fødsel

Indlæg af Mullemut »

Så er vi hjemme..

Hun har feber, og har fået pinicilin kur i 3 dage, og så noget recovery dims til tuben er tom..
Hun skal tvinges til at spise evt med opblødt foder, og MASSER af C vitamin..

Og så tror jeg at jeg alligevel vil give hende vand samtidig med alt det andet hun skal have..

Hun virker allerede friskere efter det først skud baytril.. Så jeg er positiv!

Besvar