Hjælp - Hurtigt!

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Mikkedulle

Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Jeg var lige ude hos marsvinene for at se om de havde, hvad de skulle. Jeg opdagede at Gumle var lidt anderledes. Han kom ikke hen til lågen, som han plejer. Han gik ikke hen mod min hånd, som han plejer. Han sagde nogle underlige lyde. Han lavede nogle underlige med tænderne. Ikke ligesom klapren med tænderne, men alligevel lige sådan. Jeg har aldrig hørt den, eller andre marsvin sige den, før. Den var MEGET underlig, og det lød forkert. Det er meget svært at beskrive. Jeg tog ham op, hans pels var helt uglet og han trak vejret hurtigt.

Jeg skyndte mig ud i køkkenet med ham "under armen", og fik fat i noget agurk, som jeg glemte også at give dem tidligere på dagen. Det er meget små stykker. Han fik ca. 4-5 stykker i sig på størrelse med max. ca. 1x1 cm. Han fik noget lignende et anfald eller noget andet, og han sagde lydene igen - nu meget hurtigere. Han er faldet lidt ned nu, men jeg er stadig bange. Jeg har aldrig været ude for at et marsvin fik et anfald af en art, så jeg er ikke helt sikker på, hvordan det er. Men jeg kan ikke sammenligne det med andre ting.

Da jeg tog ham ud i køkkenet bevægede han hovedet lidt frem og tilbage. Ikke meget, men en lille smule. Jeg ved ikke, om det var fordi han ikke ville tage imod agurken, måske var det bare det. Han havde ret svært først ved at få agurken ned, men han har som sagt fået noget at spise.

Jeg har nu taget ham hen til computeren, hvor han sidder ved siden af mig i sin yndlings puttepose. Han trækker indimellem vejret lidt hurtigere, men falder ned 2 sek. efter. Jeg har tjekket fortænderne - der er intet galt med dem. Jeg ved ikke, hvordan man kan komme til at se hjørnetænderne. Han vil bare ikke lade mig prøve. Det er måske ikke dem, der er noget galt med, men jeg vil gerne være sikker. Og hvordan skal de se ud, hvis de er fine nok?
Han hoster lidt indimellem, men det er ret få gange. Hvad skal jeg gøre?! Er der noget, jeg skal kigge efter?!
- Undskyld hvis der skulle være nogle stavefejl, men kan ikke lige få mig selv til at kigge teksten igennem.

Marizzle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Marizzle »

dyrlæge! ret hurtigt vil jeg mene!

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Jeg kæmpede med ham og fik ham endelig til at sidde helt stille. Det tog mig noget tid, men jeg fandt ud af det, jeg tror, der er galt. Der er knækket bittesmå stykker af fortænderne af i den ene side, så jeg ikke har kunnet se dem, når han har skabt sig så meget :cry: Jeg fik noget mere mad i ham, og han er livet lidt op igen, en lille smule. Han har nu spist en masse agurk og salat, godt nok lidt med min hjælp, men så længe han bare har fået noget i sig, skulle det jo gerne gå. Jeg kigger til ham indimellem natten, så jeg er sikker på, at han har det godt. Og i morgen skal vi med det samme tage ham til dyrlægen.

Jeg kan bare ikke fatte, at jeg ikke har set det. Det må have været sket i dag, for han havde det ikke i går og i morges - jeg tjekkede hans tænder og der var de helt lige. Og jeg har flere gange set ham spise i dag. Det er bare gået så hurtigt. Og nu når han er så gammel og skrøbelig i forvejen. Og jeg kan ikke forstå de "anfald". Jeg er så bange for, at jeg mister ham. Og jeg er så ked af, at jeg ikke har set det før! :cry:

von4kløver

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af von4kløver »

Hvordan går det idag??

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Vi fik ham til dyrlægen kl. 11. Det var ret svært at høre på dyrlægen. Gumles kindtænder er vokset forkert, og jeg ved jo hvor stor risiko der er, for at det kan gå galt. På mandag skal han bedøves, tænderne skal kigges på, og derefter ved dyrlægen om det vil være ansvarligt at ordne dem, eller om Gumle skal lægges til at sove. Jeg er så ked af det. Jeg har haft ham i så mange år, han var mit aller første marsvin, og han betyder så meget for mig.
Han har spist meget i dag, og det er meget godt. Min lillebror har kigget til Gumle imens min mor og jeg var væk, og der var ingen problemer. Jeg er så bange for, at han ikke skal være her mere. Og det skal han ikke, hvis det ikke er forsvarligt. Jeg føler mig som verdens værste marsvine-ejer. Jeg håbede sådan at sådan noget her ikke skulle ske. Buret er blevet fyldt op med lidt extra bedding, som de alle nyder. Gumle ligger bare i en af sine hyggeposer og slapper af på rigtig Gumle-man├®r. Jeg håbe virkelig at han overlever uden skader. :cry:

Tobiasmor

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Tobiasmor »

Krydser alt hvad jeg kan for ham :hug

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Mange tak.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mabitha »

De aller-bedste ønsker for den søde mut!!! [-o< Og et stort forstående trøstekram til dig! :hug
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Tak.

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af ZenZen »

Åh hvor trist! :( Håber at det går godt.

En tanke:
Min dyrlæge siger at græs er utrolig godt til at slibe kindtænderne - bedre end hø. Måske du kunne give ham en lille klat - hvis du kan finde noget.
Det virkede på en lille tøs jeg fik ind som have for lange kindtænder.

Ellers har jeg også købt noget bestemt hø-foder til kaniner:
http://dyrenesbutik-ikast.dk/Filer/KatalogStore/144.jpg

Der er en masse lidt grovere strå i, som måske kunne slibe tænderne?
Mine elsker det simpelthen.

Bare nogle tanker herfra. Håber det går godt med ham. :hug

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Gumle er død... :cry: :cry:

von4kløver

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af von4kløver »

:( Åh hvor trist!!!

Det er ikke sjovt, men du har gjort hvad du kunne...... Føler med dig!!

Alwildas

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Alwildas »

Øv det er jeg ked af at høre :cry:

Mikkedulle

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af Mikkedulle »

Tak :cry:
Jeg er bare så ked af det, jeg savner ham virkelig meget. :(

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: Hjælp - Hurtigt!

Indlæg af ZenZen »

Åh øv! :cry:

Besvar