En byld

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Sayad

En byld

Indlæg af Sayad »

Jeg har lige fået en skinnypige hjem, som har en stor byld-agtig ting bagpå.. Hun har åbenbart haft den i nogen måneder..

Hun virker umiddelbart ikke generet af den, og den føles fast at røre ved

Kommer lige nogen billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Undskylder de lidt dårlige billeder, men har ikke lige noget bedre.

Er der nogen der har prøvet noget lign. eller ved hvad det er?

von_fancy

Re: En byld

Indlæg af von_fancy »

Den kan man da ikke overse :shock:

Hvis ikke du selv kan mærke om det er en byld, så ville jeg opsøge en dyrlæge i morgen og få kigget på den, for den kan da umuligt være rar at gå med.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: En byld

Indlæg af Kjelin »

Det kunne ligne en talgknude, men kan også være en byld. Jeg ville bestemt få hende forbi en veterinær, eller meget marsvinekyndig person og få tømt og renset den inden den sprænger af sig selv. Da der er mulighed for at det kan være en byld, ville jeg sætte hende alene indtil du har fået det afklaret og behandlet hende.
Du skal regne med at der bliver en del efterbehandling, hvor den dagligt skal renses.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: En byld

Indlæg af Kjelin »

Umiddelbart hælder jeg mest til at det er en talgknude, pga. udseendet og at hun har haft den så længe, men man kan ikke vide, derfor synes jeg du bør lade hende gå alene.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Sayad

Re: En byld

Indlæg af Sayad »

Hvad er forskellen på en byld og en talgknude og hvordan behandles det?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: En byld

Indlæg af Kjelin »

En byld er fyldt med pus, altså masser af bakterier og debri, og det der kommer ud er halvflydende og lugter knap så rart. En talgknude er er fyldt med ja talg, det er ikke flydende som pus men sådan cremet (nice nice :lol: ) og sådan en er ikke nødvendigvis betændt.

Begge behandles på samme måde, åbnes og renses, og så holdes den åben så man kan skylle ind i lommen og lade det hele indefra. Lader man den bare lukke sig igen med det samme, er der stor sandsynlighed for at det kommer igen.
Nogle dyrlæger vil måske vælge en antibiotikakur også, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar