Fostervandsforgiftning kontra drægtighedssyge

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Fostervandsforgiftning kontra drægtighedssyge

Indlæg af Lina »

Maria Hjort skrev:Fostervands forgiftning og drægtighedssyge er IKKE det samme. Fostervands forgiftning er som navnet siger en forgiftning der spreder sig fordi en eller flere babyer i livmoderen er døde. Det er toxisk og giver blodforgiftning hos moderdyret = dødeligt.
Drægtighedssyge kan forekomme i forbindelse med drægtighed, men også som komplikation til mange andre sygdomme. Kort fortalt er det en tilstand hvor dyret pga nedsat foderindtag kører på fedtforbrænding istedet for glucose (som dyret ellers ville være største delen af dets energiforsyning). Via denne øgede fedtforbrænding ophobes ketonstoffer i blodet og der ses aflagring af fedt i leveren. Dette ses fx hos alle højtydende malkekvæg (fordi de ikke kan indtage nok energi i forhold til den mælke mængde de skal producere) - hos dem er det ikke som sådan toxisk, men det er det hos marsvin. Ophobningen af ketonstofferne hæmmer nemlig desuden også appetitten og det er derfor en ond cirkel der kun kan omvendes via intens tvangsfodring med energiholdigt foder.

Håber det gav mening :)
Jeg har valgt at lave et opslag ud af Marias svar i en tråd - da jeg synes det hørte sig hjemme som et sådan :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von Tingl├®

Re: Fostervandsforgiftning kontra drægtighedssyge

Indlæg af von Tingl├® »

Læser denne her nu...

Kan det så også give kramper, hvis det er fostervands forgiftning ??? Og hurtigt død ???

For jeg mistede nemlig en mut for par uger siden, hvor hun var drægtig - der var intet at se før, og den aften jeg opdagede mutten i krampetilstand, og hun døde i mine armene efter yderligere 2 kramper, og da hun døde - kom der blod ud af enden...
Så nu hvor jeg læser denne her, tænker jeg derfor på om det kunne være fostervands forgiftning, min mut døde af ??
Hun var maks 5-6 uger henne i drægtigheden...

Besvar