Fodring af syge dyr....

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Lemut

Indlæg af Lemut »

Jeg synes også at du skal tage til en dyrlæge .... for marsvinets skyld, men også for din egen :wink:

Jeg har f.eks avlet en dværggris herhjemme - altså ikke med vilje . . . han har taget S├âÔǪ langsomt på, men jeg var vildt bange for, at det var noget med kindtænderne .... dyrlægen har erklæret ham sund og rask ... og siger at " dværg-marsvin " kan dukke op i sjældne tilfælde.

Nu ved jeg, at der ikke er noget galt med ham fordi han tager så langsomt på, og jeg har det så godt med, at jeg naturligvis tog ham til dyrlægen ....

Og så lige fordi man altid skal uddybe alting på diverse fora, så skal han ikke bruges i avl, da jeg ikke synes, at det vil være fornuftigt ...


Min mening er, at har man ikke råd til at tage til dyrlæge når dette kræves, så skal man ikke have dyr ... ( dette er ikke sagt med en hård tone, men bare en venlig bemærkning ) :wink:

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Elsker-Mine-Dyr skrev: Der er kommet nyt frem skrid for hende, hun har taget på.. og hun spiser og sluger sin mad.. hun løber med de andre nu hehe jeg ved ikke hvad der sker for hende :D

Hun kommer også op ved kanten af buret med de andre og ser om der er noget godt til hende og de andre :oops:
hov ups det skete lige samtidigt med flere sagde ordet dyrlæge... et mirakel.

millemus
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1402
Tilmeldt: man 10. apr 2006 18:44
Kontakt:

Indlæg af millemus »

Hej Terese.

Jeg er ikke i tvivl om, at du holder meget af dine dyr.

Og derfor håber jeg inderligt, at du vil tænke grundigt over det, folk herinde har skrevet til dig.
Der er ingen der skriver for at genere dig eller skræmme dig væk herinde fra.

Vi er bare bekymrede for det lille dyr, som vejer alt, alt for lidt.

Mange af os har flere gange prøvet at have dyr med tandfejl, og kender symptomerne så alt, alt for godt :(

Nogle gange kan det godt se ud som om, at dyret spiser fint, selvom det i virkeligheden næsten ikke får noget ned i maven.

At dø langsomt af sult, må være noget af det mest afskyelige, et dyr kan blive udsat for.


Og jeg er helt sikker på, at det ikke bare er fordi, marsvinet er kræsent!

Når et dyr vejer så meget mindre end det bør, er der noget alvorligt galt med det, og det bør undersøges hurtigst muligt af en dyrlæge.


Hvis du ikke selv har penge til dyrlægeregningen - kan du så ikke få dine forældre, eller andre, til at låne dig pengene?
Det er bare så vigtigt at det lille marsvin bliver grundigt undersøgt.

Og måske er det noget, som let kan kureres.
Det er slet ikke sikkert, at aflivning kommer på tale.

haggnita

Indlæg af haggnita »

millemus skrev:Hej Terese.

Jeg er ikke i tvivl om, at du holder meget af dine dyr.

Og derfor håber jeg inderligt, at du vil tænke grundigt over det, folk herinde har skrevet til dig.
Der er ingen der skriver for at genere dig eller skræmme dig væk herinde fra.

Vi er bare bekymrede for det lille dyr, som vejer alt, alt for lidt.

Mange af os har flere gange prøvet at have dyr med tandfejl, og kender symptomerne så alt, alt for godt :(

Nogle gange kan det godt se ud som om, at dyret spiser fint, selvom det i virkeligheden næsten ikke får noget ned i maven.

At dø langsomt af sult, må være noget af det mest afskyelige, et dyr kan blive udsat for.


Og jeg er helt sikker på, at det ikke bare er fordi, marsvinet er kræsent!

Når et dyr vejer så meget mindre end det bør, er der noget alvorligt galt med det, og det bør undersøges hurtigst muligt af en dyrlæge.


Hvis du ikke selv har penge til dyrlægeregningen - kan du så ikke få dine forældre, eller andre, til at låne dig pengene?
Det er bare så vigtigt at det lille marsvin bliver grundigt undersøgt.

Og måske er det noget, som let kan kureres.
Det er slet ikke sikkert, at aflivning kommer på tale.


så snilt og rolig og behersket kan det sies!!!

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

haggnita skrev:så snilt og rolig og behersket kan det sies!!!
Så lad os håbe det virker. !!!!


Christina

haggnita

Indlæg af haggnita »

von_sortfods_opdræt skrev:
haggnita skrev:så snilt og rolig og behersket kan det sies!!!
Så lad os håbe det virker. !!!!


Christina

ja alt annet er jo prøvd.... [-o< :wink:

zikalotten

Indlæg af zikalotten »

Ja, man skal tænke på udgifter når man anskaffer sig dyr!
Men jeg må da ærligt indrømme jeg selv blev lidt overrasket over dyrlæge priserne de forskellige steder, men jeg er så blevet klogere og har lavet en opsparing, for det kan altså være noget af et indhug i budgettet. Men det skal aldrig bruges som undskyldning for ikke at tage til dyrlægen, ville bare lige pointere at man kan have fejl-vurderet, for det gjorde jeg selv. Jeg er da flov over jeg ikke havde undersøgt det inden jeg fik mine dyr, men jeg har aldrig ladet være at tage til dyrlægen, så må jeg bare leve lidt strammere!

Det er da godt hvis hun er begyndt at tage på, men derfor bør et besøg hos dyrlægen altså finde sted alligevel!

haggnita

Indlæg af haggnita »

jeg har også begynt å lagt av en sum i mnd.

tenker på å skaffe en egen konto til mine marsvin...hehh... :marsvin

Heidi_1_ben

Indlæg af Heidi_1_ben »

zikalotten skrev:Ja, man skal tænke på udgifter når man anskaffer sig dyr!
Men jeg må da ærligt indrømme jeg selv blev lidt overrasket over dyrlæge priserne de forskellige steder, men jeg er så blevet klogere og har lavet en opsparing, for det kan altså være noget af et indhug i budgettet. Men det skal aldrig bruges som undskyldning for ikke at tage til dyrlægen, ville bare lige pointere at man kan have fejl-vurderet, for det gjorde jeg selv. Jeg er da flov over jeg ikke havde undersøgt det inden jeg fik mine dyr, men jeg har aldrig ladet være at tage til dyrlægen, så må jeg bare leve lidt strammere!

Det er da godt hvis hun er begyndt at tage på, men derfor bør et besøg hos dyrlægen altså finde sted alligevel!
ja det er rigtigt at man skal tænke over udgifterne når man anskaffer et dyr...men faktisk så ved jeg at mange dyrlæger kan overtales til at man betaler f.eks. til d. 1, hvis nu lige dyret bliver syg hvor man ikke helt har pengene.....så synes ikke der er nogen undskyldning for ikke at tage et dyr til dyrlæge når det er påkrævet

haggnita

Indlæg af haggnita »

de dyrleger som jeg har rund meg her kan fatisk skrive ut giro. sånn at du får 14 dager på å betale det. og det er jo topp. men jeg liker best å betale der og da. men det hender jo en må spørre om gira da. og da blir det jo litt dyrere også.

har dere det ikke slik i danmark da?

zikalotten

Indlæg af zikalotten »

Heidi: Det jeg mente med mit indlæg var absolut ikke at man havde en undskyldning, det har man aldrig! Jeg ville bare sige, at jeg godt kan forstå hvis man som ny ejer kan blive lidt overrasket over priserne...

Og ja, der er heldigvis mange dyrlæger der er søde med hensyn til betalingen! :) Men derfor er jeg altså alligevel glad for jeg har penge lagt til side, hvis uheldet skulle være ude...

Men jeg kan godt se mit indlæg kunne misforståes, og det er jeg ked af, for det er min mening at hvis der er mistanke om et dyr er syg, skal det til dyrlægen med det samme!

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Heidi_1_ben skrev:
zikalotten skrev:Ja, man skal tænke på udgifter når man anskaffer sig dyr!
Men jeg må da ærligt indrømme jeg selv blev lidt overrasket over dyrlæge priserne de forskellige steder, men jeg er så blevet klogere og har lavet en opsparing, for det kan altså være noget af et indhug i budgettet. Men det skal aldrig bruges som undskyldning for ikke at tage til dyrlægen, ville bare lige pointere at man kan have fejl-vurderet, for det gjorde jeg selv. Jeg er da flov over jeg ikke havde undersøgt det inden jeg fik mine dyr, men jeg har aldrig ladet være at tage til dyrlægen, så må jeg bare leve lidt strammere!

Det er da godt hvis hun er begyndt at tage på, men derfor bør et besøg hos dyrlægen altså finde sted alligevel!
ja det er rigtigt at man skal tænke over udgifterne når man anskaffer et dyr...men faktisk så ved jeg at mange dyrlæger kan overtales til at man betaler f.eks. til d. 1, hvis nu lige dyret bliver syg hvor man ikke helt har pengene.....så synes ikke der er nogen undskyldning for ikke at tage et dyr til dyrlæge når det er påkrævet
jeg tror fktisk de færreste dyrlæger ville sige "nej du kan gå igen og komme igen når du har penge"... de fleste af dem har jo taget den udd fordi de holdt af dyr, ikke bare for at tjene kassen... jeg har selv en kassekredit på 10000 på min konto jeg sørger for at holde "ren" (dvs min konto komemr sjældent under nul) så kn jeg altid tage af den når der kommer en regning for dyrlæge/andet uforudset... det er ligeså godt som en opsparing:)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

haggnita skrev:de dyrleger som jeg har rund meg her kan fatisk skrive ut giro. sånn at du får 14 dager på å betale det. og det er jo topp. men jeg liker best å betale der og da. men det hender jo en må spørre om gira da. og da blir det jo litt dyrere også.

har dere det ikke slik i danmark da?
Jeg har normalt ikke brug for at få et girokort men har nogle gange været ude for at dyrlægen ikke selv kunne finde ud af at skrive regningen ud og jeg derfor fik beskeden at den ville blive tilsendt... netop på et girokort. Gav ikke ekstra for det, kun det det kostede at indbetale girokortet, ca 5 kr...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Ihvertfald er det en klar fordel hvis dyrlægen kender ├â┬®n i forvejen... enten om man har været der med hund, kat, marsvin eller whatever.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

haggnita

Indlæg af haggnita »

ja det er en stor fordel at en kjenner sin dyrlege og dyrlegen kjenner pasienten.
jeg har vært en del der med min katt. så jeg kjenner de litt. men jeg skal dit en tur nå å spørre om diverse ting.
de har dyrebutikk foran dyrlegen her.

jeg skal se litt på utsryt og diverse tin til mine "barn". :wink:

jeg mente at jeg fikk regning med hjem, her kaller vi regning for giro også....

Besvar