Fodring af syge dyr....

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Næsedyret

Fodring af syge dyr....

Indlæg af Næsedyret »

Når dyrene er så syge at de ikke selv vil spise kan det jo være nødvendigt at hjælpe dem med det. Faktisk kan det have stor betydning for hvor godt et marsvin klarer sig igennem en kritisk periode. Jeg syntes jeg her på det sidste har lært meget om hvordan man går det lettest, det er ikke noget der umiddelbart står så meget om i bøger osv. så derfor tænkte jeg at nogle måske kunne have gavn af mine erfaringer.

1. Skaf en god sprøjte. Jeg har fået en sammen med noget der hedder Oxbow critical care, hos en dyrelæge. Man kan også bruge en tom Zoo Lac sprøjte. Mangler du en egnet sprøjte her og nu kan du til nøds bruge et stykke bagepapir, lagt dobbelt og rullet som et kræmmerhus. Fyld det med mosen og klip et lille i enden - så kan du fodre med det.

2. Tag en håndfuld af ynglingsfoderet -men selvfølgelig helst et fuldfoder så marsvinet får alt hvad det har behov for. Jeg har både brugt Ovator, Rabbit Royale og Vitakraftkugler.

3. Smid det i en blender og kør det indtil det er blevet til fint pulver. Rabbit Royale kan du evt. sigte bagefter for at fjerne frøskaller og lignende. Man kan sagtens blende en større portion af gangen og gemme resten af pulveret til senere.

4. kog noget vand og lad det køle lidt indtil det bare er - sådan varmt. Hæld det op i pulveret og rør rundt. Hemmeligheden er at få meget vand i. Jo mere vandholdig grøden bliver, - jo lettere et det at få dyret til at spise. Jeg laver det så tyndt at det næsten løber igennem sprøjten af sig selv, hvis grisen næsten kan drikke mosen, så skal den ikke bruge kræfter på at tygge.

5. Fyld sprøjten op, og tjek lige om den er for varm før du giver den til dyret. Det kan gøres ved at dubbe en dråbe ud på din håndryg, hvis dråben føles varm må du vente lidt endnu. Omvendt kan dyret rigtigt godt lide mosen lun.

6. Hvis dyret slet ikke spiser selv, eller kun spiser meget lidt så plejer jeg at fodre hver anden time om dagen og 2 - 3 gange i løbet af natten. Det er hårdt arbejde -men det hele værd når projektet lykkes!

Hvis bassen er meget svækket og ikke rigtigt orker at tage maden, kan det hjælpe at løfte dyrets hage en smule, og lægge sprøjten ind bag fortænderne det forhindrer at den spytter maden ud igen, men man skal selvfølgelig passe godt på ikke at sprøjte det ind for hurtigt.

Man kan selvfølgelig også lave meget mere fantasifulde cocktails i blenderen, - putte frugt og grøntsager i blandingen men jeg har ikke haft helt samme held med at fodre med det som den rene kraft-foder-mos. Dog har det været en velkommen afveksling hvis jeg har moset lidt banan i - men det er en god id├® hele tiden at holde mosen meget lind og tynd, så glider det bedre ned. Først i løbet af 10 - 14 dage kan for lange tænder blive et problem.
Senest rettet af Næsedyret ons 27. feb 2008 15:16, rettet i alt 1 gang.

mariah

Indlæg af mariah »

Sikke et godt indlæg - vi har gjort præcis det samme tidligere med syge dyr :D

Den sprøjte er da for nice - hvor er den købt og hvad koster sådan en javert ? har aldrig set sådan en før. Vi bruger normalt bare alm. plastsprøjter

Pavon

Indlæg af Pavon »

Hammer godt. Vandet skal ikke være meget mere end 30-40 grader, da nogle vitaminer ikke kan tåle varme. Jeg ved dog ikke den eksakte temperatur. Det er vigtigt at marsvinet også tilbydes "fast" føde hurtigst muligt, da den ellers hurtigt kan udvikle tandproblemer.

millemor

Indlæg af millemor »

Tak for et godt indlæg, så er jeg forberedt, hvis jeg skulle få
et sygt marsvin, så ved jeg hvad jeg skal gøre, alletiders indlæg. Tak.

:) :) :)

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

mariah skrev:Sikke et godt indlæg - vi har gjort præcis det samme tidligere med syge dyr :D

Den sprøjte er da for nice - hvor er den købt og hvad koster sådan en javert ? har aldrig set sådan en før. Vi bruger normalt bare alm. plastsprøjter
Jamen sprøjten har jeg ikke sådan rigtigt købt, -jeg fik den udleveret på Abild dyreklinik i ├âÔǪrhus, i forbindelse med at jeg skulle fodre med noget der hedder "Oxbow critical care". Min nye dyrelæge her i København har anbefalet at man bruger en tom Bio Lapis sprøjte. Hvis nogen ved hvor man kan købe en god "foder sprøjte" så er jeg også meget interesseret.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg har hørt godt om det der oxbow... briterne sværger vist til det, men det har indtil for nylig ikke været til at få i danmark (overvejede faktisk om det kunne bestilles online). Mener at de osse laver noget modermælkserstatning og/eller nogen andre dingenoter.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Lina skrev:Jeg har hørt godt om det der oxbow... briterne sværger vist til det, men det har indtil for nylig ikke været til at få i danmark (overvejede faktisk om det kunne bestilles online). Mener at de osse laver noget modermælkserstatning og/eller nogen andre dingenoter.
Mener at en jeg kender fik Oxbow critical care udleveret af dyrelægen på internatet i Rødovre. Kan lige prøve at undersøge det.

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Næsedyret skrev:Min nye dyrelæge her i København har anbefalet at man bruger en tom Bio Lapis sprøjte.
En tom bio lapis sprøjte :?:

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

von_fancy skrev:
Næsedyret skrev:Min nye dyrelæge her i København har anbefalet at man bruger en tom Bio Lapis sprøjte.
En tom bio lapis sprøjte :?:
:oops: Ja sikke noget vrøvl! -Jeg mener selvfølgelig Zoo Lac

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Næsedyret skrev:
von_fancy skrev:
Næsedyret skrev:Min nye dyrelæge her i København har anbefalet at man bruger en tom Bio Lapis sprøjte.
En tom bio lapis sprøjte :?:
:oops: Ja sikke noget vrøvl! -Jeg mener selvfølgelig Zoo Lac
Okay, kunne heller ikke forstå det andet hehe.. :D

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

jeg propper bare små stumper mad i munden på et dyr som er gået fra foderet pga det er bedre hvis den tygger selv (af hensyn til bisserne nemt blir for lange ellers). Og hælder vand med druesukker i med en sprøjte bagefter.
Det er et spørgsmål om teknik, propper man det langt nok ind kan den ikke spytte det ud og må tygge det...

Er den S├âÔǪ syg at den ikke KAN tygge små stumper foderpille på 3-4 mm længde, så er den også så syg at jeg ville aflive den i stedet i stedet for at gi blendemad, har prøvet blendemad med en, det endte med tandfejl og dyret måtte aflives alligevel.

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Turbo skrev:jeg propper bare små stumper mad i munden på et dyr som er gået fra foderet pga det er bedre hvis den tygger selv (af hensyn til bisserne nemt blir for lange ellers). Og hælder vand med druesukker i med en sprøjte bagefter.
Det er et spørgsmål om teknik, propper man det langt nok ind kan den ikke spytte det ud og må tygge det...

Er den S├âÔǪ syg at den ikke KAN tygge små stumper foderpille på 3-4 mm længde, så er den også så syg at jeg ville aflive den i stedet i stedet for at gi blendemad, har prøvet blendemad med en, det endte med tandfejl og dyret måtte aflives alligevel.
Jo men hvis du skal proppe stumer af foderpiller i munden på et dyr der ikke selv har lyst til at æde, så skal du faktisk sidde med dyret hele dagen lang for at få nok mad i den til at det bare minder om en fuld dagsration.

Jeg har prøvet noget lignende men sad tilsidst med et træt og modvilligt dyr der gumlede og gumlede på det samme i evigheder. Med den meget tynde mos bliver dyret faktsik glad og oplivet -for ofte har de jo brug for næringen men hvis de er svækkede orker de måske ikke tygge sig igennem foderet. Lun tynd mos, -det kører bare!

Og det med tænderne er selvfølgelig rigtigt, -derfor har jeg også spurgt min dyrelæge om det og jeg fik afvide at det først kan blive et problem efter 10-14 dage (så længe bør man nok alligevel ikke "sprøjte-fodre"). Det har jeg også skrevet sidst i mit indlæg.

mariah

Indlæg af mariah »

Jeg er så en kæmpe klovn :oops:

Skriver at vi bruger en alm. plastsprøjte og er så ikke helt rigtigt :lol: Den er smart den du fik udleveret Ida :D


Vores sprøjte (billederne nedenunder) fik vi udleveret af vores dyrlæge i sommers, da vi skulle tvangsfodre Cava efter hendes blærestensoperation. Sprøjten er på 60 mL og ret stor. Men til gengæld har den en stor "mund" og derfor er den udemærket at fodre med, hvis man kun fylder 10-20 mL i den. Den kan desværre ikke fåes på apoteket, de har kun dem til kanyler :(

Billede

Billede

Von Caboy├®

Indlæg af Von Caboy├® »

Jeg har både 1ml sprøjter og 5 ml sprøjter liggende klar herhjemme... 1 ml sprøjterne er gode til medicin og til unger..

Henriette

Indlæg af Henriette »

Ang. Critical Care, så har jeg været heldig at få fat i noget ude fra Københavns Dyrehospital.

Og JA - det er genialt til syge, svage eller tand-dyr.

Jeg har brugt sprøjten fra Metacam og udhulet "tutten", for godt nok ser den stor ud, men der er kun et lille hul i den som i almindelige plast-sprøjter, men med spidsen af en lille saks kan man fjerne lidt plastik og gøre hullet større. (Gav det overhovedet nogen mening?).

Besvar