Skæl eller skab?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Nygaard-Kaspersen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 1. jun 2018 17:48

Skæl eller skab?

Indlæg af Nygaard-Kaspersen »

God aften marsvine folk :) for ca 3 uger siden blev vi ejere af et halvandet år gammelt han marsvin. Planen er at han skal have en ven - men han fejler tilsyneladende et eller andet. Han er købt i en dyrehandel - de havde fået ham og en burkammerat indleveret, da de to ikke kunne sammen - de var vist blevet sat sammen som voksne. Han have en lille tør plet på det ene øre, men dyrehandleren mente det var tør hud. Jeg kunne ikke umiddelbart se andre skavanker og han så frisk ud. Han kom selv hen for at kæle - så det var kærlighed ved første blik.

Men dagen efter så jeg en sår skorpe over det ene øje - jeg pillede den af, og det var helet fuldstændig - så tænkte jeg havde overset det i forretningen - at det nok var fra tidligere slagsmål. Men nu har jeg observeret flere sår - de opstår fra den ene dag til den anden, men de er helede inden under. Han har skæl og det klør på hans bagparti...og nu ser jeg også at har gullige skæl flager ved fødderne...

Han har ingen rødme i huden og der ser ikke ud til at være mider eller lopper - er der nogen der kan sige om det er en form for skæl eller skab (eller måske svamp) ?
Jeg har en masse billeder - men har ikke lige luret et sted jeg kan oploade dem til brug herinde - det er mange år siden jeg sidst var på et sådan forum :mrgreen:

Ellers er han suuuper glad og kælen og nyder sin nye tilværelse i et kæmpe bur i haven - nu skal han bare være frisk/smittefri inden han får en ven at dele det med..

Nygaard-Kaspersen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 1. jun 2018 17:48

Re: Skæl eller skab?

Indlæg af Nygaard-Kaspersen »

Billede

Billede

Billede

Billede
Mvh Susanne

Besvar